Praca zdalna po nowemu. Jakie są obowiązki pracodawcy i pracownika?

Data publikacji: 07.04.2023 09:30
Ostatnia aktualizacja: 13.04.2023 12:12
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
W życie weszły nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej. Co powinniśmy o nich wiedzieć?
W życie weszły nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej. Co powinniśmy o nich wiedzieć?, Autor - Girts Ragelis/shutterstock
Wchodzą w życie nowe przepisy w Kodeksie pracy dotyczące m.in. pracy zdalnej. Wprowadzone regulacje mają jasno określić zasady, których powinni przestrzegać pracodawcy i pracownicy. - Możliwość pracy z domu oznacza w praktyce realne oszczędności. I to nie tylko pieniędzy, ale również czasu - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Paulina Zasempa z SD Worx Poland.

Nowe przepisy regulujące pracę zdalną dotyczą m.in. sytuacji, w których pracodawca musi przychylić się do wniosku pracownika o możliwość wykonywania takiej pracy.

- Pracodawca nie może odmówić pracy zdalnej w przypadku pracownic w ciąży, pracowników wychowujących dziecko do ukończenia czwartego roku życia oraz w przypadku osób, które sprawują opiekę nad innymi członkami najbliższej rodziny, którzy są niepełnosprawni czy mają orzeczenie o niepełnosprawności - wyjaśnia Mateusz Żydek z Randstad.

Jeżeli jednak charakter naszej pracy nie pozwala na to, żeby wykonywać ją zdalnie, pracodawca będzie mógł nie zgodzić się na nią. - Musi to jednak uzasadnić pisemnie - dodaje Mateusz Żydek.

Praca zdalna na żądanie. Kiedy?

Nowe przepisy obejmują także pracę zdalną na żądanie. - 24 dni w ciągu roku pracownik może zażądać wykonywania swoich obowiązków zdalnie. Przepis ma być stosowany w szczególnych sytuacjach. Możemy tu mówić np. o uszczerbku na zdrowiu kogoś z członków rodziny, co będzie wymagało tego, żeby być przy nim - mówi Mateusz Żydek.

Ponadto, jeżeli pracujemy zdalnie, pracodawca będzie zobowiązany zapewnić nam odpowiedni sprzęt, m.in. komputer, i pomóc w jego instalacji w domu. - Pojawia się też kwestia rekompensaty. Pracodawca powinien pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych, ale także wszystkie inne koszty związane bezpośrednio z wykonywaniem pracy zdalnej - tłumaczy ekspert.

Kto zadowolony, a kto nie?

Paulina Zasempa uważa, że "praca zdalna to również wyzwania dla pracowników". Konkretnie jakie?

- Pracownikom zdalnym trudniej jest zachować równowagę między pracą a życiem codziennym. To właśnie na zachwianie równowagi między pracą a życiem prywatnym skarżą się głównie milenialsi, jeden na trzech, a więc osoby młode, budujące dopiero swoją karierę i o niewielkim doświadczeniu zawodowym - opisuje Paulina Zasempa.

Jak dodaje, według pracowników, korzyścią są realne oszczędności. - I to nie tylko pieniędzy, ale również czasu, w tym tego zmarnowanego, jak to określają osoby badane, na dojazdy. Pracownicy zdalni są bardziej efektywni i rozprasza ich mniej rzeczy - zauważa.

POSŁUCHAJ

03:35

Praca zdalna po nowemu. Jakie są obowiązki pracodawcy i pracownika? (Jedynka/Sygnały dnia)

Czytaj także:

Audycja: Sygnały dnia

Materiał: Weronik Puszkar

Data emisji: 7.04.2023 r.

Godzina emisji: 6.41

DS

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.