Prezentacja kryptopocztówek w ramach współpracy Polskiego Radia z Pocztą Polską

Data publikacji: 09.05.2023 13:13
Ostatnia aktualizacja: 09.05.2023 17:47
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Podpisanie porozumienia Polskiego Radia i Poczty Polskiej w związku z projektem Kryptopocztówka 1.0
Podpisanie porozumienia Polskiego Radia i Poczty Polskiej w związku z projektem Kryptopocztówka 1.0, Autor - Polskie Radio
We wtorek, 9 maja w siedzibie Polskiego Radia odbyła się prezentacja kolekcji kryptopocztówek, które powstały w ramach współpracy Polskiego Radia S.A. z Pocztą Polską S.A. Kryptopocztówki są połączeniem graficznych motywów pocztowych pochodzących ze zbiorów Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu oraz nagrań pochodzących z Archiwum Polskiego Radia.

W ramach podpisanej 20 lutego br. umowy o współpracy Polskie Radio oraz Poczta Polska wydały kolekcję kryptopocztówek w nakładzie 4 000 sztuk. Projekt graficzny: Agnieszka Sancewicz. Jest to zbiór czterech Tokenów NFT, na których znajdują się wybrane nagrania zespołów artystycznych Polskiego Radia  oraz materiały graficzne z motywami pocztowymi pochodzącymi ze zbiorów Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu.

Polskie Radio przekazało nagrania wybitnych polskich kompozytorów, na czele z Fryderykiem Chopinem. Wybrana została muzyka orkiestrowa, w wykonaniu radiowych zespołów – Polskiej Orkiestry Radiowej, aktualnie występującej pod  nazwą Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.  

Każda karta pocztowa charakteryzuje się inną oprawą muzyczną i graficzną.


Kryptopocztówki 1.0  "Motywy pocztowe" są kolejnym cyfrowym wydawnictwem Poczty Polskiej, obok wydanych w lutym tego roku Kryptoznaczów z serii "Polska w Kosmosie" Kryptopocztówki 1.0 "Motywy pocztowe" są kolejnym cyfrowym wydawnictwem Poczty Polskiej, obok wydanych w lutym tego roku kryptoznaczków z serii "Polska w Kosmosie"

Na pierwszej kryptopocztówce wykorzystano drzeworyt wg obrazu Timoleona Marie Lobrichona, 1883 r. „List noworoczny” (MPiT/P-III-355) oraz  fragment – Serenady op. 2 Mieczysława Karłowicza na orkiestrę smyczkową, cz. I Marsz, w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Serenada op. 2 powstała w Berlinie, podczas studiów kompozytora, który niestety przedwcześnie zginął pod lawiną w Tatrach, mając zaledwie 33 lata.

W grafice drugiej kryptopocztówki wykorzystano drzeworyt wg obrazu Bertholda Woltzego, 1884 r. „W okienku urzędu pocztowego” (MPiT/P-III-381). Muzyczną oprawę stanowi fragment Poloneza A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina w opracowaniu Grzegorza Fitelberga na orkiestrę, w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Polonez ten jest obecnie sygnałem  Programu Pierwszego Polskiego Radia. We wrześniu 1939 r. sygnał ten rozbrzmiewał codziennie na fali jedynego wówczas działającego programu radiowego - Warszawa 2.

Trzecia kryptopocztówka zawiera  drzeworyt C. Linsenmayera wg rysunku Carla J. Arnolda, lata 1886-1887 „Przyjazd syna w Wigilię Bożego Narodzenia” (MPiT/P-III-379) oraz  fragment Poloneza a-moll „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego, w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie pod dyrekcją Włodzimierza Kamirskiego. To jeden z najbardziej znanych polonezów; często otwierających bale studniówkowe, chętnie wykorzystywany w filmach, m.in. „Popiele i diamencie” Andrzeja Wajdy.

Czwarta kryptopocztówka w swojej  grafice posiada drzeworyt Franciszka Kostrzewskiego, 1870 r. „List z pola bitwy” (MPiT/P-III-346) oraz w  nagraniu orkiestrowego wstępu I części Koncertu f-moll op. 21 na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Jest to jeden z dwóch koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina.  Prawykonanie koncertu odbyło się w marcu 1830 r. w wykonaniu kompozytora, który osiem miesięcy później opuścił Polskę na zawsze.

Mat.prasowe

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.