Akcja "Usłyszeć Dzieci". Psycholog: dzieci chcą mówić o tym, co przeżywają

Data publikacji: 20.06.2023 12:57
Ostatnia aktualizacja: 21.06.2023 08:21
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Akcja "Usłyszeć dzieci" ma na celu uświadomienie rodzicom, dziadkom czy nauczycielom, że pandemia, nauka zdalna i izolacja stanowią bardzo trudne doświadczenie dla dzieci i młodzieży
Akcja "Usłyszeć dzieci" ma na celu uświadomienie rodzicom, dziadkom czy nauczycielom, że pandemia, nauka zdalna i izolacja stanowią bardzo trudne doświadczenie dla dzieci i młodzieży, Autor - Shutteerstock/Gladskikh Tatiana
Akcja "Usłyszeć Dzieci" została zainicjowana przez pierwszą damę Agatę Kornhauser-Dudę. jej celem jest zachęcenie dorosłych do towarzyszenia dzieciom w trudnym procesie wychodzenia z izolacji, jak również w radzeniu sobie z problemami, które czas pandemii spowodował lub wyostrzył. Wyjście z izolacji jest dla dzieci nie tylko wyzwaniem, ale nierzadko też wielką lekcją radzenia sobie z lękiem. Inicjatywa oparta została na wiedzy i doświadczeniu m.in. psychologów, psychoterapeutów, pedagogów, socjologów i lekarzy. 
  • Akcja "Usłyszeć Dzieci" ma uświadomić dorosłym, że wyjście z izolacji jest dla dzieci ogromnym wyzwaniem.
  • Warto być świadomym, że z dzieckiem nie wystarczy rozmawiać. Trzeba je także usłyszeć.
  • Polskie Radio przygotowało specjalny serwis poświęcony akcji: uslyszecdzieci.polskieradio.pl.

- Akcja ma na celu pokazanie, jak ważna jest komunikacja. Jak ważne jest, żeby z młodymi ludźmi rozmawiać, żeby nawiązywać ze sobą kontakt wzrokowy, usiąść razem przy stole, spotkać się i... usłyszeć - mówi w "Czterech porach roku" w Programie 1 Polskiego Radia Joanna Pruban - psycholog z Instytutu Matki i Dziecka, współpracująca z Fundacją Instytutu Matki i Dziecka przy akcji "Usłyszeć dzieci".

POSŁUCHAJ

08:55

Rozmowa z Joanna Pruban - psycholog z Instytutu Matki i Dziecka współpracująca z Fundacją Instytutu Matki i Dziecka przy akcji "Usłyszeć dzieci" (Cztery pory roku/Jedynka)

Co czuje i o czym myśli nasze dziecko? 

Jak podkreśla rozmówczyni Romana Czejarka, w tym zabieganiu często rodzina praktycznie nie spotyka się w domu, nie rozmawia ze sobą, nie widzi siebie i nie słyszy. - Nagle może się okazać, że ta relacja, więź gdzieś się urywa i możemy za chwilę nie wiedzieć, co dzieje się z naszym dzieckiem, o czym myśli, czego pragnie, gdzie bywa i z kim się spotyka - wyjaśnia.

- Dzieci chciałyby na pewno opowiedzieć o tym wszystkim, co przeżywają i jakie mają dylematy. Każdy okres w procesie rozwoju niesie ze sobą jakieś pytania, zagadki, problemy, z którymi ci młodzi ludzie się mierzą - mówi psycholog. 

Jak mieć dobry kontakt z dzieckiem? 

- Na początek warto, żeby rodzic powiedział coś od siebie o sobie. Na przykład, że w ostatnim czasie przeżywałem to i to, u mnie działo się w pracy to i to. Opowiedzieć coś, co będzie taką wędką. Rozmowę zacząć od pokazania, że chce nam się opowiadać i rozmawiać z dzieckiem. Jak zaczniemy dziecko przepytywać, to będzie jak przesłuchanie - przestrzega Joanna Pruban.

Czytaj też:

Pierwsza dama zaprosiła do udziału w akcji specjalistów z różnych dziedzin, by - przyglądając się różnym aspektom rozwoju, aktywności i zainteresowań naszych podopiecznych - móc w pełni usłyszeć dzieci. Spotkania można odtworzyć na Spotify, na stronie Usłyszeć Dzieci na Facebooku i w zakładce Usłyszeć Dzieci na www.prezydent.pl. Po każdym odcinku w osobnym materiale, razem z miniporadnikiem rodzica, pojawiają się pytania widzów, na które odpowiedzi udzielają eksperci.

Prezydent RP Andrzej Duda/Youtube

Polskie Radio przygotowało specjalny serwis poświęcony akcji: uslyszecdzieci.polskieradio.pl, w którym można obejrzeć filmy poradnikowe przygotowane w ramach kampanii oraz materiały z anten Polskiego Radia poświęcone akcji.

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Joanna Pruban (psycholog z Instytutu Matki i Dziecka, współpracująca z Fundacją Instytutu Matki i Dziecka przy akcji "Usłyszeć Dzieci")

Data emisji: 20.06.2023

Godzina emisji: 9.40

kh


cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.