Czy transport potrzebuje sztucznej inteligencji?
Rozmowy o sztucznej inteligencji w transporcie należy zacząć od pytania o to, czy w tej branży istnieje w ogóle miejsce dla algorytmów? - Sztuczna inteligencja w łańcuchu dostaw jest tak naprawdę dostępna wszędzie, także w transporcie. Natomiast jeśli mówimy o tym, czy to będzie teraz, czy jutro, to zdecydowanie jest to teraz - wyjaśnia Kamil Świątkowski z jednej z firm tworzących oprogramowanie dla firm transportowych.
Jak wyjaśnia rozmówca Patryka Kuniszewicza, algorytmy mogą wspierać między innymi podczas poszukiwania firmy transportowej, planowania zlecenia czy obliczania kosztów jego realizacji.
Czytaj także:
Wspierać i optymalizować
- Wizja jest taka, że nie chcemy wykluczyć człowieka i zastąpić go robotami. Chcemy go wspierać, optymalizować jego pracę i minimalizować ryzyko błędu. Nie trzeba zatrudniać dziesięciu spedytorów; dzisiaj tę pracę tak naprawdę wykonają dwie osoby - podkreśla Kamil Świątkowski.
Rozmówca Patryka Kuniszewicza dodaje, że sztuczna inteligencja może wspierać także kierowców. - Może z tego skorzystać poprzez aplikację mobilną. Będzie on miał wyznaczoną trasę przejazdu z zaznaczonymi bezpiecznymi parkingami oraz stacjami paliw z odpowiednią ceną.
Czy wprowadzenie sztucznej inteligencji nie doprowadzi jednak do pełnej autonomizacji floty? - Myślę, że może pojawi się nie tyle kierowca, co ochroniarz, który będzie podróżował z ładunkiem. (...) Być może za kilka lat nastąpi automatyzacja pod tym względem, że pojazdy będą same się poruszać. Natomiast zawsze ktoś musi być z tym ładunkiem dla bezpieczeństwa - przewiduje Kamil Świątkowski.
Tytuł audycji: Ekspres Jedynki
Prowadził: Patryk Michalski
Materiał: Patryk Kuniszewicz
Data emisji: 7.11.2023 r.
Godzina emisji: 16.23
qch