Aleksandra Jaskułowska zauważa, że pojęcie luksusu w modzie zmienia się od lat. - Kiedyś do luksusowych rzeczy, ubrań i akcesoriów miała dostęp niewielka ilość osób, tzn. te bardzo bogate i sławne. W przypadku największych domów mody, to naprawdę byli to wybrańcy - twierdzi.
- Z czasem te proporcje zmieniły się i pojawiła się masyfikacja mody. Zaczęto produkować coraz więcej, pojawiła się szybka moda, gdzie sieciówki zaczęły kopiować domy mody. Wiadomo, że domy mody to po prostu biznesy, więc też muszą zarabiać i wtedy otworzyły się na większą publiczność, nawet na klientów z wyższej klasy średniej - dodaje ekspertka.
Znane loga zaczęły pojawiać się wszędzie: na kosmetykach, apaszkach, okularach czy na innych akcesoriach produkowanych m.in. przed podwykonawców domów mody. - Osoby, które zarabiają średnią pensję czy może trochę wyższą, zaczęły mieć dostęp do tych luksusowych rzeczy. Do tego loga, dzięki któremu możemy poczuć się bardziej ekskluzywnie czy luksusowo - mówi Aleksandra Jaskułowska. - W luksusie chodzi nie tylko o sam przedmiot i jakość, ale też o poczucie prestiżu i pewnego poziomu, który chcemy osiągnąć - kontynuuje.
Marzenie, które stało się rzeczywistością
Do pewnego momentu luksus dla wielu ludzi był tylko marzeniem, a nie rzeczywistością. Czy tak naprawdę zakup torebki, szminki bądź innego produktu ze znaczkiem znanej marki daje choć trochę poczucie luksusu? Aleksandra Włodarczyk nie ma wątpliwości, że "zdecydowanie tak jest".
- Moda luksusowa mocno zdemokratyzowała się w ostatnich latach i tak naprawdę luksus, który kiedyś był niedostępny dla większości, stał się dostępny dla klasy średniej. Okazuje się, że w czasach, kiedy jest dobrze, ta moda sprzedaje się dobrze jednak dzięki tym masom. Natomiast, kiedy przychodzi kryzys, to wtedy klasa średnia, jest tą klasą najbardziej wrażliwą w kontekście zakupu dóbr luksusowych - tłumaczy ekspertka.
Jak dodaje, "dzisiaj luksus na tym cierpi". - W przeciągu tylko ostatniego roku moda luksusowa straciła 50 milionów klientów na całym świecie - tłumaczy.
Podróbki i kopie luksusowych marek
Coraz częściej pojawiają się komentarze, że produkty znanych marek, m.in. torebki i ubrania, miały kiedyś zdecydowanie lepszą jakość wykonania niż teraz. Ceny idą jednak w górę. - Od 2019 roku ceny dóbr luksusowych wzrosły o 61 proc. To jest bardzo dużo. Nagle ta grupa, która przez jakiś czas mogła oszczędzać, już nie do końca jest w stanie to robić, bo ma ważniejsze potrzeby w czasie kryzysu i zostaje jej jedynie zakup perfum czy kosmetyków. Dlatego mamy taką sytuację, że moda luksusowa przestała się sprzedawać - uważa Aleksandra Włodarczyk.
Coraz więcej osób decyduje się na tańsze wersje. W ubiegłym roku jeden z amerykańskich sklepów sprzedawał torebki, które były praktycznie replikami torebek pewnej bardzo luksusowej marki. Amerykanie woleli płacić po kilkadziesiąt dolarów za torebkę z supermarketu, a nie dziesiątki tysięcy dolarów za produkt z luksusowym logo.
- Wypuszczenie do amerykańskich supermarketów niemal identycznej torebki pod względem projektu, aby każdy mógł sobie kupić poczucie ekskluzywności, które jest abstrakcyjne i może wynikać z posiadania podobnej torebki, jest według mnie prztyczkiem w nos dla branży luksusowej. Pokazuje, że: "dobrze, macie te swoje wyabstrahowane idee, my możemy produkować coś tanio i też poczuć się ekskluzywnie" - komentuje Aleksandra Jaskułowska.
Zobacz także:
Tytuł audycji: Nowy wspaniały świat
Prowadziła: Karolina Korwin-Piotrowska
Goście: Aleksandra Włodarczyk (ekspertka ds. mody zrównoważonej, autorka portalu Świadomy Konsument Mody), Aleksandra Jaskułowska (absolwentka Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku ESG: Odpowiedzialne i zrównoważone zarządzanie w biznesie. Zajmuje się tworzeniem treści edukacyjnych na temat zrównoważonej mody i odpowiedzialnej konsumpcji. Prowadzi webinary oraz spotkania dla firm dotyczące odpowiedzialnych zakupów. Sprawdza składy ubrań i produktów, które nas otaczają. Prześwietla producentów i obnaża ściemny. Prowadzi profil na IG @ola.nowe.perspektywy oraz podcast DO KOSZYKA)
Data emisji: 2.02.2025 r.
Godzina emisji: 16.10
DS
Luksus daje poczucie prestiżu. Czy na najdroższe marki stać już nie tylko bogatych? - Jedynka - polskieradio.pl