500 paryskich ulic bez samochodów
Niedzielne referendum zakończyło się jednoznacznym wynikiem. - Za przekształceniem 500 ulic w zielone strefy dla pieszych głosowało 66 proc. paryżan, a 34 proc. było przeciw - przedstawia rezultaty Stefan Foltzer, korespondent Polskiego Radia we Francji.
Paryżanie dali ratuszowi zielone światło na zwiększenie liczby ulic bez aut w centrum miasta z 200 do 700. Jest to nieco ponad 10 proc. wszystkich ulic we francuskiej stolicy. - W ciągu 4 lat rządzący Paryżem socjaliści chcą tam stworzyć strefy dla pieszych i rowerów, zlikwidować 10 tysięcy miejsc parkingowych i posadzić drzewa oraz krzewy - wyjaśnia Stefan Foltzer.
Korespondent Polskiego Radia dodaje: - 300 metrów to maksymalny dystans, który ma dzielić każdego mieszkańca Paryża od najbliższej zielonej strefy dla pieszych.
Ratusz przekonuje, że to oznacza mniej zanieczyszczeń powietrza, jak i poprawę stanu zdrowia paryżan.
Tylko 4 proc. uprawnionych mieszkańców zagłosowało
Kontrowersje budzi fakt, że w rzeczywistości tylko niewielka część mieszkańców stolicy poparła ten plan. W lokalnym referendum wzięło udział zaledwie 4 proc. uprawnionych do głosowania.
- Do podobnych sytuacji dochodziło podczas poprzednich konsultacji organizowanych przez paryski ratusz. Niska frekwencja oraz dopuszczenie do głosowania młodzieży od 16 lat sprzyja planom władz Paryża - mówi korespondent Polskiego Radia.
Niektórzy uważają, że miasto celowo nie nagłaśnia referendów, które są wiążące niezależnie od liczby głosujących. Poza tym paryska opozycja zwraca uwagę, że "500 ulic zostanie zablokowanych i zazielenionych, ale nikt nie wie które". - Nikt nie wie, że to kosztuje ponad 250 milionów euro. Nikt też nie zna wyników badań ws. potencjalnych skutków tych zmian, bo ratusz takich badań nie zleca - komentuje jeden z radnych centroprawicy.
Paryż - jedno z najbardziej proekologicznych miast w Europie
Pod rządami socjalistki Anne Hidalgo Paryż stał się jednym z najbardziej proekologicznych miast w Europie. Do centrum nie wjeżdżają już stare auta, obniżono prędkość jazdy na obwodnicy, powstało wiele rowerowych tras, bulwary nad Sekwaną zostały zamknięte dla samochodów, a w innym referendum zdecydowano o podwyższeniu opłat parkingowych dla SUV-ów. Przeciwnicy burmistrzyni podkreślają jednak, że za jej rządów Paryż stał się drugim najbardziej zakorkowanym miastem w Europie.
Zobacz także:
Tytuł audycji: Więcej świata
Prowadził: Michał Strzałkowski
Materiał: Stefan Foltzer
Data emisji: 25.03.2025
Godzina emisji: 17.52
DS/kor
Paryż zamyka 500 ulic dla samochodów. To jedno z najbardziej zielonych miast w Europie - Jedynka - polskieradio.pl