Uwagi od konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się rosnącej liczbie skarg od konsumentów zamawiających zakupy oraz jedzenie do domu. Zażalenia od niezadowolonych klientów dotyczą m.in. aplikacji ułatwiającej zamówienie jedzenia do domu. - Zgłoszenia konsumentów odnoszą się do nieprawidłowości w informowaniu i ocenie, na podstawie której podejmują decyzję o zakupie - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Skargi dotyczą także nierozliczenia się przedsiębiorców za niezrealizowane zamówienia. W postępowaniach zweryfikujemy działanie tych aplikacji - wyjaśnia.
Monitoring procesu dostawy
Lista zarzutów jest długa. Klienci skarżą się m.in. na obciążenie opłatą mimo naliczonego rabatu, brak informacji o zmianie zamówienia, utrudnioną komunikację czy problemy z reklamacją.
Iwonka Kruk, przedstawicielka jednej z firm, które oferują dowóz posiłków pod wskazany adres, podkreśla, że konsument może monitorować cały proces dostawy oraz ma wpływ na jakość usługi.
- W monecie składania zamówienia użytkownik ma możliwość doprecyzowania, w jaki sposób chce, żeby jego zamówienie zostało dostarczone, np. czy w sposób bezkontaktowy do drzwi, czy chce się spotkać z dostawcą w konkretnym miejscu. Może dodać również uwagi do swojego zamówienia - wyjaśnia. - Po każdej zrealizowanej usłudze użytkownicy są proszeni o ocenę dostawy i zamówienia. Wszystkie problemy możemy zgłosić z poziomu aplikacji w zakładce "pomoc" lub przez stronę internetową.
Aplikacje coraz bardziej popularne
Klienci chętnie korzystają z dostępnych aplikacji do zamawiania jedzenia. Z kolei firmom zależy, żeby transakcje przebiegały pomyślnie. - Mieliśmy okazję odpowiedzieć na szereg pytań z urzędu i wyczerpująco wyjaśnić, w jaki sposób porozumiewamy się z klientami. Staramy się jak najsprawniej rozwiązać dany problem i jesteśmy w stałym kontakcie z prezesem UOKiK - mówi Iwona Kruk.
W przypadku gdy skargi klientów okażą się słuszne, firmy oferujące dowóz jedzenia do domu mogą zapłacić karę w wysokości do 10 proc. obrotu.
Czytaj również:
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Materiał: Klaudia Porębska
Data emisji: 2.11.2021 r.
Godzina emisji: 7.41
ans
Zamawianie jedzenia na wynos. Rosnąca liczba skarg od klientów - Jedynka - polskieradio.pl