- Komunikacja to nie jest wysyłanie informacji bezpośrednio do głowy pacjenta czy głowy odbiorcy, tylko ciężka praca, współpraca i współdziałanie (...), więc powody nieporozumień mogą być bardzo różne: zarówno językowe, jak i sytuacyjne - mówi w "Czterech porach roku" dr Marta Chojnacka z Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak podkreśla rozmówczyni Romana Czejarka, lekarz powinien patrzeć na pacjenta albo na rodzica małego pacjenta i zaobserwować pewną reakcję niewerbalną, jak na przykład przerażenie w oczach. - Trzeba mieć świadomość tego, że ta druga osoba ma inne zaplecze, inne doświadczenia, jest w innym języku zanurzona. Terminy, które dla lekarza brzmią zupełnie neutralnie, mogą pacjenta przerazić - mówi.
- Jeżeli lekarz widzi po twarzy pacjenta, że coś jest nie tak, to powinien zapytać: "Czy mam coś jeszcze powtórzyć, coś jeszcze wyjaśnić?". Tak samo obowiązkiem pacjenta, jeżeli czegoś nie rozumie, jest zapytanie albo poproszenie o powtórzenie tego samego innymi słowami. Jako pacjenci nie jesteśmy przyzwyczajeni, żeby wchodzić w rozmowę z lekarzem, dopytywać, wymagać wyjaśnień, ale tak naprawdę dla dobra obopólnego powinniśmy to robić - zaznacza dr Marta Chojnacka-Kuraś.
A jak rozmawiać z małym pacjentem?
- To zależy od wieku dziecka, ale jeżeli jest w stanie coś zrozumieć, lekarz jak najbardziej powinien się znaleźć na poziomie wzroku dziecka i postarać się mu wytłumaczyć prostymi słowami, jak będzie wyglądało leczenie - ocenia.
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: dr Marta Chojnacka-Kuraś (Uniwersytet Warszawski, Instytut Języka Polskiego)
Data emisji: 15.11.2022
Godziny emisji: 9.35
kh/kor
Komunikacja na linii lekarz-pacjent. Jak ją poprawić? - Jedynka - polskieradio.pl