Metoda Gordona. Jak wpływa na małe dzieci?
Jak podkreśla muzykolog, Magdalena Jaworska, uczenie niemowląt i małych dzieci muzyki według teorii Edwina Gordona jest wspaniałe, ponieważ odpowiada na potrzeby najmłodszych. - Prof. Gordon skonstruował swą metodę tak, by dzieci uczyły się na zajęciach w sposób naturalny, nie były do niczego zmuszane. Chodzi o to, by patrzyły na to, co się dzieje, i same próbowały odtwarzać muzykę - podkreśla.
Jedna z zasad tej teorii polega na tym, by zajęcia wywołały zdolności komunikacyjne i aby dzieci chciały otworzyć się na świat. - Kluczem zajęć jest dostrzeżenie, że podstawowym i jedynym instrumentem jest głos ludzki, czyli to, co jest nam najbliższe, co słyszymy, jak się rodzimy i jest dla nas naturalne - przyznaje muzykolog.
Prof. Edwin Gordon był amerykańskim muzykiem jazzowym, pedagogiem, psychologiem muzyki. - Profesor na pewno czerpał ze swojego doświadczenia muzycznego. (...) Ważne jest jeszcze, oprócz śpiewanek w skalach, które nam są bliskie, pokazywanie dzieciom śpiewanek w bardziej skomplikowanych skalach, tego, czego na co dzień mamy mało - wyjaśnia gość Jedynki.
Ćwiczenia w domu
Dzieci, które uczęszczają na zajęcia gordonowskie, chętnie wykonują ćwiczenia w domu. - Wspaniale, że to, co się dzieje na zajęciach, można zabrać do domu. Ja zachęcam rodziców do tego, żeby w domu również śpiewali i rytmizowali - podkreśla rozmówczyni Artura Wolskiego. - Ciekawe jest również to, że dzieci same zachęcają rodziców do poruszania się, rytmizowania w domu. Rodzice często nagrywają mi takie ćwiczenia, żebym zobaczyła, jak dzieci chętnie chcą odtwarzać te zabawy - dodaje.
Muzyka, którą można przyswoić i zrozumieć
Prof. Gordon zwracał również uwagę na audiację, czyli że muzykę nie tylko trzeba przyswoić, ale także zrozumieć. - Oprócz śpiewania i rytmizowania, ważnie jest zostawienie przestrzeni, czyli ciszy. Rodzicom wydaje się, że nic się nie dzieje, ale tak naprawdę fragment piosenki zostawiamy w głowie. Piosenka nie jest wykonywana w tym czasie, ale ucho ją przetwarza i zapamiętuje - tłumaczy ekspert.
Ponadto w audycji:
Ekstrema pogodowe
Coraz częściej od temperatur dodatnich przechodzimy nagle do wielkich mrozów i opadów śniegu z zaspami. Dlaczego w przyrodzie występują anomalie pogodowe, opowiedział klimatolog Michał Marosza z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, pracujący i prowadzący badania w Trójmieście.
Tytuł audycji: Eureka
Prowadzi: Artur Wolski
Goście: Magdalena Jaworska (muzykolog, terapeuta pracująca według teorii Edwina Gordona), Michał Marosza (Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej)
Data emisji: 29.12.2022 r.
Godzina emisji: 19.30
ans/kor
Teoria Edwina Gordona. Jaką rolę w rozwoju małego dziecka odgrywa muzyka? - Jedynka - polskieradio.pl