Maria Kazimiera w Rzymie - ambasadorka kultury i rodu Sobieskich

Data publikacji: 02.03.2023 11:30
Ostatnia aktualizacja: 03.03.2023 18:44
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Portret królowej Marii Kazimiery Sobieskiej na koniu, malarz dworski, XVII w., z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie
Portret królowej Marii Kazimiery Sobieskiej na koniu, malarz dworski, XVII w., z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie, Autor - PAP/Reprodukcja Irena Jarosińska
- Wszyscy, którzy mieli okazję być w teatrze królowej - a było to bardzo wybrane grono - zachwycali się muzyką, scenografią, poezją - tak o kulturalnej działalności Marii Kazimiery Sobieskiej mówiła w Programie 1 Polskiego Radia dr Aneta Markuszewska.
  • Bohaterką audycji była Maria Kazimiera de La Grange d’Arquien, żona króla Jana III Sobieskiego, w Polsce znana jako królowa Marysieńka
  • Po śmierci męża Maria Kazimiera wyjechała z Polski do Włoch i spędziła tam 15 lat swojego życia, zajmując się mecenatem sztuki i rozsławianiem rodu Sobieskich

Królowa Maria Kazimiera Sobieska po śmierci męża Jana III osiadła w Rzymie. Trafiła tam w marcu 1699 roku i spędziła 15 lat. Był to dla niej czas niezwykle twórczy, a siła nazwiska męża i królewska przeszłość otwierały przed nią drzwi pałaców najważniejszych ludzi w mieście.

Intuicja królowej

- Maria Kazimiera to osoba, która pojawia się właściwie w większości prac poświęconych historii muzyki barokowego Rzymu, dlatego że zatrudniła na swoim dworze, w prywatnym teatrze, jednego z najbardziej znanych kompozytorów, wówczas jeszcze młodego, Domenica Scarlattiego - podkreśliła dr Aneta Markuszewska z Instytutu Muzykologii UW.

Jak stwierdziła, zainwestowanie dużych pieniędzy w prywatny teatr i niedoświadczonego jeszcze kompozytora, świadczy o wielkiej intuicji królowej, a także jej syna Aleksandra, który w pewnym momencie do niej dołączył.

Najlepszy teatr w Rzymie

Warto wspomnieć, że królowa bynajmniej nie przyjechała do Rzymu sama. Wraz z nią do Wiecznego Miasta przybyły damy dworu, muzycy, osoby świeckie i religijne. W tamtym czasie w stolicy Włoch kwitło życie artystyczne i toczyły się gorące dyskusje nad reformą włoskiego teatru.

- Wszyscy, którzy mieli okazję być w teatrze królowej, a było to bardzo wybrane grono, zachwycali się muzyką, scenografią, poezją. Porównywali te dzieła do dzieł wykonywanych w innych teatrach w tym czasie działających w Rzymie i twierdzili, że te prezentowane u królowej są najlepsze – zaznaczyła dr Aneta Markuszewska.

XVIII-wieczny PR Sobieskich

Będąc w Rzymie, Maria Kazimiera nie zapomniała o polskim okresie swojego życia, wręcz przeciwnie - dbała o rozsławianie dobrego imienia rodziny Sobieskich w zachodniej Europie. Robiła to, m.in. organizując tzw. festy z okazji rocznic odsieczy wiedeńskiej. - To był moment do celebrowania pamięci Sobieskich. Właśnie poprzez muzykę, kulturę celebrowano tę pozycję, ale też ją kreowano. To było takie wizerunkowe działanie w XVIII-wiecznym Rzymie - wyjaśniała ekspertka.

Do dziś w Rzymie zachował się pałac, w którym zamieszkiwała Maria Kazimiera Sobieska, choć samo wnętrze zostało przebudowane i w tej chwili nie wiadomo już dokładnie, gdzie znajdował się np. teatr królowej. Budynek ten odnaleźć można w pobliżu Schodów Hiszpańskich.

POSŁUCHAJ

24:39

Włoski etap życia królowej Marii Kazimiery Sobieskiej po opuszczeniu Polski (Eureka/Jedynka)

 

 

Ponadto w audycji:

Podpułkownik Łukasz Ciepliński

Po pokazowym procesie, w więzieniu na warszawskim Mokotowie, 1 marca 1951 roku zostali rozstrzelani przywódcy Zrzeszenia "Wolność i Niezawisłość" - ppłk Łukasz Ciepliński i jego najbliżsi współpracownicy. Ich ciała komuniści zakopali w nieznanym miejscu, a nazwiska skazano na zapomnienie. W Narodowym Dniu Pamięci "Żołnierzy Wyklętych" przedstawiliśmy sylwetkę podpułkownika Cieplińskiego - jednego z żołnierzy antykomunistycznego podziemia.

Tytuł audycji: Eureka

Goście: dr Aneta Markuszewska (Instytut Muzykologii UW), prof. Filip Musiał (dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL)

Data emisji: 1.03.2023

Godzina emisji: 19.30

mgc

Teatr Polskiego Radia
Teatr Polskiego Radia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.