Kształtowanie relacji międzyludzkich. Czy umiemy się wzajemnie słuchać?

Data publikacji: 18.07.2023 17:59
Ostatnia aktualizacja: 18.07.2023 18:02
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Czy umiemy słuchać siebie nawzajem?
Czy umiemy słuchać siebie nawzajem?, Autor - Shutterstock/Antonio Guillem
Słuchanie jest cnotą i umiejętnością, daje niezawodne możliwości kształtowania relacji międzyludzkich w atmosferze życzliwości i pokoju. Czy umiemy się słuchać, czy tylko czekamy na stosowny moment, by mówić o sobie?

Umiemy słuchać innych?

Marla Singer jedna z bohaterek filmu "Podziemny krąg" mówiła, że "tak naprawdę ze sobą nie rozmawiamy, tylko udajemy, że słuchamy, a tak naprawdę czekamy tylko na dogodny moment, żeby móc zacząć mówić o sobie". - Trudno się z tym nie zgodzić, jednak zawsze, kiedy złapiemy się na takim działaniu, warto zastanowić się, dlaczego tak się dzieje - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Edyta Zając, psycholog. 

Komunikacja online ma swoje zalety? 


Współcześnie komunikacja między ludźmi zawodzi i jako jeden z powodów podaje się media społecznościowe, komunikację online. Jednak wielu psychologów uważa, że komunikacja pisana również może mieć korzystny wpływ na wzajemne relacje. - Ja jestem za tym, że jednak technologia nam dużo ułatwia, szczególnie teraz, kiedy mnóstwo rodzin, bliskich, przyjaciół mieszkają w różnych miejscach. Relacje między nimi, gdyby nie nowoczesna technologia,  prawdopodobnie by zniknęły w szale codzienności - ocenia ekspert Jedynki. - Oczywiście komunikacja online wielokrotnie jest odbierana negatywnie, ale jeżeli używamy tego mądrze, może sprawić, że nasze relacje się pogłębią - podkreśla. 

- Relacje, na których nam zależy i te, których jeszcze nie są w naszym życiu obecne, będziemy mogli m.in. dzięki internetowi rozwinąć, bo przecież poznamy gdzieś tam na jakiejś grupie, nawet na Instagramie kogoś, kto ma dokładnie takie zainteresowanie - dodaje psycholog. 

Język żyrafy i szakala

Nierzadko posługujemy się zarówno językiem żyrafy, jak i szakala, zależnie od sytuacji w jakiej się znajdujemy. Szakal stosuje komunikaty agresywne, m.in. oskarżenia, groźby, budzi poczucie żywy, z kolei żyrafa komunikuje się w sposób empatyczny i pełen życzliwości. - Jest to język agresji i braku agresji. Przykładowo komunikat: porozmawiajmy przez chwilę co u mnie, może dla niektórych brzmieć sztucznie, ale warto skierować się w takim kierunku - dodaje Edyta Zając. 


POSŁUCHAJ

05:11

Czy umiemy się słuchać, czy tylko czekamy na stosowny moment, by mówić o sobie? (Ekspres Jedynki)

 

Czytaj również: 

Tytuł audycji: Ekspres Jedynki 

Prowadziła: Karolina Rożej 

Gość: Edyta Zając (psycholog, autorka książek, bloga i podcastów o psychologii)

Data emisji: 18.07.2023 r. 

Godzina emisji: 16.25


cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.