Rezygnacja z wakacji. Nieudany wyjazd. Jakie prawa ma konsument?

Data publikacji: 05.09.2023 12:55
Ostatnia aktualizacja: 06.09.2023 07:23
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Ілюстрацыйнае фота
Ілюстрацыйнае фота , Autor - Prostock-studio/shutterstock.com
Mamy zarezerwowane wczasy w Grecji, ale boimy się na nie wylecieć w związku z pożarami. Czy możemy zrezygnować z wyjazdu nie ponosząc żadnych kosztów? Wyjechaliśmy na urlop, ale na miejscu okazało się, że zamiast w hotelu czterogwiazdkowym zostaliśmy zakwaterowani w ośrodku, który ma tylko dwie gwiazdki. Co wówczas możemy zrobić? W audycji "Cztery pory roku" mówiliśmy o prawach konsumenta związanych z wyjazdami wakacyjnymi.

  • Mamy prawo zrezygnować z imprezy turystycznej w każdej chwili. 
  • Jeśli w trakcie trwania imprezy turystycznej jej organizator nie dotrzymuje zobowiązań zawartych w umowie należy natychmiast reagować.
  • Każdemu przysługuje prawo do złożenia reklamacji, jeśli jest niezadowolony z jakości usług świadczonych przez organizatora imprezy turystycznej. 
  • Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw oraz wszelkie niezbędne informacje można uzyskać np. u lokalnego rzecznika konsumentów.

Rezygnacja z wyjazdu

Mamy prawo zrezygnować z imprezy turystycznej w każdej chwili, zarówno przed jej rozpoczęciem, jak i w jej trakcie. 

Jeśli biuro podróży dokonuje zmian dotyczących istotnych warunków umowy przed rozpoczęciem imprezy (np. ceny, programu, terminu, rodzaju zakwaterowania itp.), musi o tym nas poinformować. My zaś możemy przyjąć proponowaną zmianę lub od umowy odstąpić, otrzymując zwrot wszystkich wpłaconych świadczeń, bez konieczności zapłaty kary umownej.

W sytuacji gdy biuro podróży odwołuje imprezę z powodu zgłoszenia się zbyt małej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie (i nas o tym powiadomi) lub na skutek działania sił wyższych, nie przysługuje nam prawo do odszkodowania.

W pozostałych przypadkach, gdy za zaistniałe okoliczności odpowiada organizator imprezy (np. nie dokonał on rezerwacji miejsc w samolocie czy podał błędną datę rozpoczęcia imprezy), możemy wystąpić o odszkodowanie za poniesione szkody (majątkowe i niemajątkowe).

Jeśli to my rezygnujemy z imprezy biuro podróży może pobrać od nas jedynie taką kwotę, która odpowiada kosztom poniesionym w związku z realizacją konkretnej usługi, np. rezerwacją miejsca w hotelu czy samolocie, której nie można już odwołać.

Na pewno warto rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia na wypadek rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.

Czytaj także:

Gdy się pojawią nieprawidłowości

Zostałeś zakwaterowany w hotelu o niższym standardzie? Biuro podróży rezygnuje z organizacji wycieczek fakultatywnych lub dokonuje zmiany formy wyżywienia?

Jeśli w trakcie trwania imprezy turystycznej jej organizator nie dotrzymuje zobowiązań zawartych w umowie należy wówczas niezwłocznie go poinformować o zaistniałych nieprawidłowościach. 

W takim przypadku organizator jest zobowiązany zaproponować nam usługę zastępczą. Jeśli wyrazimy zgodę na zmianę w programie imprezy, rekompensatą może być proporcjonalne obniżenie ceny wycieczki. Możemy, z uzasadnionych powodów, się nie zgodzić. Wówczas po powrocie możemy ubiegać się o odszkodowanie (np. w postaci zmniejszenia ceny wycieczki).

Każdy ma prawo do reklamacji

Każdemu przysługuje prawo do złożenia reklamacji, jeśli jest niezadowolony z jakości usług świadczonych przez organizatora imprezy turystycznej. Dotyczy to wszystkich świadczeń zagwarantowanych w umowie.

Istnieją trzy przypadki, gdy organizator nie odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Dotyczy to sytuacji spowodowanych: działaniem lub zaniechaniem klienta (np. niedopełnieniem przez niego formalności paszportowych), działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć (np. zamachem bombowym na lotnisku) i siłą wyższą (np. powodzią, huraganem, trzęsieniem ziemi).

Wyłączenie odpowiedzialności nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku udzielenia pomocy poszkodowanemu konsumentowi w trakcie trwania imprezy.

Gdzie szukać pomocy?

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw oraz wszelkie niezbędne informacje można uzyskać np. u lokalnego rzecznika konsumentów (jeśli przedsiębiorca jest z Polski) albo można skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim (jeśli przedsiębiorca jest spoza Polski, ale jest zarejestrowany w Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii).

Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której ekspert - Karol Musz z Europejskiego Centrum Konsumenckiego - wyjaśniał, co możemy zrobić na konkretnych przykładach:

POSŁUCHAJ

08:53

Rezygnacja z wakacji. Nieudany wyjazd. Jakie prawa ma konsument? (Cztery pory roku/Jedynka)

 


Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Sława Bieńczycka

Gość: Karol Musz (Europejskie Centrum Konsumenckie)

Data emisji: 5.09.2023

Godzina emisji: 9.00-10.00

UOKiK, kk

Teatr Polskiego Radia
Teatr Polskiego Radia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.