Rezygnacja z wyjazdu
Mamy prawo zrezygnować z imprezy turystycznej w każdej chwili, zarówno przed jej rozpoczęciem, jak i w jej trakcie.
Jeśli biuro podróży dokonuje zmian dotyczących istotnych warunków umowy przed rozpoczęciem imprezy (np. ceny, programu, terminu, rodzaju zakwaterowania itp.), musi o tym nas poinformować. My zaś możemy przyjąć proponowaną zmianę lub od umowy odstąpić, otrzymując zwrot wszystkich wpłaconych świadczeń, bez konieczności zapłaty kary umownej.
W sytuacji gdy biuro podróży odwołuje imprezę z powodu zgłoszenia się zbyt małej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie (i nas o tym powiadomi) lub na skutek działania sił wyższych, nie przysługuje nam prawo do odszkodowania.
W pozostałych przypadkach, gdy za zaistniałe okoliczności odpowiada organizator imprezy (np. nie dokonał on rezerwacji miejsc w samolocie czy podał błędną datę rozpoczęcia imprezy), możemy wystąpić o odszkodowanie za poniesione szkody (majątkowe i niemajątkowe).
Jeśli to my rezygnujemy z imprezy biuro podróży może pobrać od nas jedynie taką kwotę, która odpowiada kosztom poniesionym w związku z realizacją konkretnej usługi, np. rezerwacją miejsca w hotelu czy samolocie, której nie można już odwołać.
Na pewno warto rozważyć zawarcie umowy ubezpieczenia na wypadek rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.
Czytaj także:
Gdy się pojawią nieprawidłowości
Zostałeś zakwaterowany w hotelu o niższym standardzie? Biuro podróży rezygnuje z organizacji wycieczek fakultatywnych lub dokonuje zmiany formy wyżywienia?
Jeśli w trakcie trwania imprezy turystycznej jej organizator nie dotrzymuje zobowiązań zawartych w umowie należy wówczas niezwłocznie go poinformować o zaistniałych nieprawidłowościach.
W takim przypadku organizator jest zobowiązany zaproponować nam usługę zastępczą. Jeśli wyrazimy zgodę na zmianę w programie imprezy, rekompensatą może być proporcjonalne obniżenie ceny wycieczki. Możemy, z uzasadnionych powodów, się nie zgodzić. Wówczas po powrocie możemy ubiegać się o odszkodowanie (np. w postaci zmniejszenia ceny wycieczki).
Każdy ma prawo do reklamacji
Każdemu przysługuje prawo do złożenia reklamacji, jeśli jest niezadowolony z jakości usług świadczonych przez organizatora imprezy turystycznej. Dotyczy to wszystkich świadczeń zagwarantowanych w umowie.
Istnieją trzy przypadki, gdy organizator nie odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Dotyczy to sytuacji spowodowanych: działaniem lub zaniechaniem klienta (np. niedopełnieniem przez niego formalności paszportowych), działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć (np. zamachem bombowym na lotnisku) i siłą wyższą (np. powodzią, huraganem, trzęsieniem ziemi).
Wyłączenie odpowiedzialności nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku udzielenia pomocy poszkodowanemu konsumentowi w trakcie trwania imprezy.
Gdzie szukać pomocy?
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw oraz wszelkie niezbędne informacje można uzyskać np. u lokalnego rzecznika konsumentów (jeśli przedsiębiorca jest z Polski) albo można skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim (jeśli przedsiębiorca jest spoza Polski, ale jest zarejestrowany w Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii).
Zapraszamy do wysłuchania audycji, w której ekspert - Karol Musz z Europejskiego Centrum Konsumenckiego - wyjaśniał, co możemy zrobić na konkretnych przykładach:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadziła: Sława Bieńczycka
Gość: Karol Musz (Europejskie Centrum Konsumenckie)
Data emisji: 5.09.2023
Godzina emisji: 9.00-10.00
UOKiK, kk
Rezygnacja z wakacji. Nieudany wyjazd. Jakie prawa ma konsument? - Jedynka - polskieradio.pl