Na co zwracać uwagę kupując te artykuły niezbędne w trakcie snu?
Zdrowy sen jest podstawą dobrego funkcjonowania. Raport UOKiK pokazuje, że nie zawsze śpimy w takiej pościeli, jaką deklaruje producent ma metce. Kontrola Państwowej Inspekcji Handlowej wykryła nieprawidłowości aż w 50 proc. badanych produktów. - Ostatnia kontrola PIH pokazuje, że nie zawsze jest tak, że "jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz". Tutaj nie jesteśmy w stanie być odpowiedzialni za warunki, jakie sobie zapewniamy. Konsumentom są utrudnianie świadome decyzje zakupowe poprzez to, że np. coś się nie zgadza, np. może być to skład na metce podany producenta, czy wymiar poszewki lub prześcieradła - mówi na antenie radiowej Jedynki Kamila Guzowska, ekspert UOKiK.
Jaka jest skala problemu?
Na 908 badanych produktów, 56 miało nieprawidłowości. - To były nieprawidłowości dotyczące oznakowania.
inspektorzy samodzielnie mogą je sprawdzić w hurtowniach, u producentów, w sklepach sprzedających te produkty - mówi gość Jedynki. - Te nieprawidłowości dotyczyły tego, co było lub czego nie było na metce czy tego, że w ogóle nie był podany skład produktu albo był podany w języku obcym i w rezultacie konsument nie jest w stanie zidentyfikować, czy jest to bawełna czy inny surowiec - podkreśla ekspert UOKiK.
Kontrole są ważne i potrzebne
W żaden sposób nie możemy się zabezpieczyć przed wieloma nieprawidłowościami, dlatego bardzo ważne i potrzebne są kontrole upoważnionych do ich przeprowadzania instytucji. - Spędzamy w łóżku 1/3 życia, nasza skóra ma ciągle kontakt z materiałami, które kupujemy w dobrej wierze, znając nasz stan zdrowia. Musimy też wspomnieć o alergikach, bo nie chodzi tylko o to o komfort, ale również o to, żeby było zdrowo - zwraca uwagę rozmówczyni Macieja Kurzajewskiego.
W laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w Łodzi przebadano 123 partie bielizny pościelowej. Sprawdzono, czy deklaracje producentów dotyczące włókien oraz rozmiaru pościeli są zgodne z rzeczywistością. "Co druga partia - 60/123 miała nieprawidłowości. W 17 przypadkach skład deklarowany przez producenta nie zgadzał się z rzeczywistym. W 52 przypadkach wykryto niezgodność rozmiaru pościeli z informacją od producenta" - wskazał UOKiK.
Pełne prawo do reklamacji
- Jeżeli już kupiliśmy, prześcieradło, które nie pasuje, to możemy taki produkt zareklamować i mamy do tego pełne prawo - tłumaczy gość audycji. - W przypadku zakupu przez internet mamy jeszcze większe prawa, ponieważ mamy 14 dni na zapoznanie się z produktem, tak jak byśmy to zrobili w sklepie stacjonarnym, czyli możemy dany produkt odpakować, dotknąć, przymierzyć. Możemy produkt zwrócić bez podania konkretnej przyczyny - dodaje.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Maciej Kurzajewski
Gość: Kamila Guzowska (UOKiK)
Data emisji: 26.10.2023
Godzina emisji: 9.36
ans
Na co zwracać uwagę, kupując bieliznę pościelową? - Jedynka - polskieradio.pl