Nowy akt prawny obowiązuje na terenie UE od soboty 17 lutego. Lista podmiotów, która mają się zastosować do DSA, obejmuje platformy internetowe i duże wyszukiwarki internetowe. Przepisom nie podlegają natomiast małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 50 pracowników i osiągające roczny obrót poniżej 10 mln euro.
DSA ma również zastosowanie do usług hostingowych (np. usług w chmurze lub systemów nazw domen, które łączą użytkowników z żądanymi adresami stron internetowych), a także do pośredników internetowych (np. dostawców usług internetowych lub domen).
Konstytucja internetu. Jakie zmiany wprowadza DSA?
Nowe przepisy zakładają m.in., że użytkownicy będą mogli łatwo zgłaszać nielegalne treści, a "platformy będą musiały przetwarzać takie zgłoszenia z należytą starannością". - Na platformy cyfrowe będzie nałożona większa odpowiedzialność za usuwanie nielegalnych treści oraz wprowadzona zostanie bardziej efektywna procedura ich usuwania - tłumaczy Maciej Groń, ekspert ds. regulacji prawnych i współpracy w NASK.
Zmiany na tym polu nakładają na platformy obowiązek wprowadzenia punktów kontaktowych dla odbiorców i organów państw członkowskich UE. Mają one zapewnić bezpośrednią i szybką komunikację z administracją strony. W dodatku internauci będą mieli więcej praw w sytuacji, gdy nasze konto zostanie wg nas bezpodstawnie zawieszone lub usunięte. - Zgodnie z Aktem o usługach cyfrowych taka decyzja będzie musiała być uzasadniona, a my będziemy mieli możliwość jej zaskarżania w drodze online - mówi Xawery Konarski, prawnik z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Bezpieczeństwo na platformach aukcyjnych
Kolejne zmiany mają zapewnić konsumentom bezpieczeństwo na platformach aukcyjnych. Jak wyjaśnia Xawery Konarski, operatorzy stron będą mieli obowiązek zweryfikowania podmiotu oferującego towary i usługi. - Chodzi o to, żeby uniknąć sytuacji, które niestety miały często miejsce, że oferowano towary niższej jakości, niż to wynikało z oferty. Mieliśmy też do czynienia z oszustwami polegającymi na tym, że sprzedawano oferowane towary i otrzymywano zapłatę, a konsument towarów nigdy nie otrzymał - wyjaśnia prawnik.
Nowe regulacje prawne obejmują także algorytmy wyświetlania reklam na stronach internetowych. Serwisy będą musiały zapewnić użytkownikom informacje na temat reklam, np. dlaczego są im wyświetlane i kto za nie zapłacił.
Czytaj także:
Oprócz tego DSA wprowadza instytucję regulatora internetu. Nie został on jednak jeszcze powołany, zostanie ustanowiony specjalną ustawą. Regulator będzie miał możliwość nakładania wysokich kar w sytuacji, gdy pośrednicy internetowi nie będą dopełniać swoich obowiązków.
Tytuł audycji: Wolna sobota z Jedynką
Prowadzili: Daniel Wydrych i Karolina Rożej
Materiał: Izabela Kostyszyn
Data emisji: 17.02.2024 r.
Godzina emisji: 6.37
qch/IAR/wmkor