Nowy most przez Wisłę w Warszawie. Jak powstawał?

Data publikacji: 02.04.2024 21:17
Ostatnia aktualizacja: 03.04.2024 08:13
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Mieszkańcy stolicy na nowej kładce pieszo-rowerowej
Mieszkańcy stolicy na nowej kładce pieszo-rowerowej , Autor - Rafał Guz/PAP
- Zakładamy, że most będzie cieszył się popularnością i będzie z niego korzystać wiele osób - mówi w Programie 1 Polskiego Radia o nowej stołecznej przeprawie przez Wisłę Michał Wrzosek z Uniwersytetu SWPS. Przed jakimi wyzwaniami stali projektanci i budowniczowie nowego mostu w Warszawie?
  • Pod koniec marca doszło do oficjalnego otwarcia przeprawy pieszo-rowerowej przez Wisłę w Warszawie.
  • Nowy most o długości 452 m łączy oba brzegi Wisły na wysokości ulicy Karowej na Powiślu i ulicy Okrzei na Pradze.
  • Warszawski most dla pieszych i rowerzystów jest jednym z najdłuższych tego typu na świecie.

Nowa przeprawa w Warszawie jest mostem wiszącym. Jak zatem będzie zachowywała się przy silnych podmuchach wiatru? - Jest to pełnoprawny most o konstrukcji generalnie typowej dla normalnych mostów drogowych, więc ani spiętrzenia wody, ani warunków meteorologicznych absolutnie nie obawiałbym się - odpowiada Michał Wrzosek.

- Most był sprawdzany pod kątem obciążenia, nośności i drgań. Jest to normalny most, nawet ze względu na szerokość zmieści się na nim samochód - dodaje.

Podczas próby obciążeniowej most rozhuśtano, a obecni na nim ludzie mocno tupali. - Było ćwiczonych kilka scenariuszy, tzn. przejście, bieganie, a także bieganie z silnym naciskiem, czyli próba wywołania największych drgań tego obiektu i zobaczenia, czy mieszczą się one w zakładanych normach. Bez problemu tak też się stało - wyjaśnia gość Jedynki.


POSŁUCHAJ

24:03

Nowy most przez Wisłę w Warszawie. Jak powstawał? (Jedynka/Eureka)

 

Most metalowy, nawierzchnia z żywicy

Most jest metalowy, został wykonany ze specjalnej stali, która jest odporna na korozję. - Z kolei nawierzchnia jest pokryta specjalną żywicą. Projektant zdecydował się na takie rozwiązanie po to, żeby zastosować nawierzchnię, która nie będzie dociążać tego mostu - mówi Michał Wrzosek.

- Żywica spełnia kilka funkcji. Z jednej strony ma zapewniać lepszą przyczepność, tzn. żeby w warunkach temperatur ujemnych nie występowały poślizgi. Z drugiej strony, żeby również uodpornić nawierzchnię ścieralną, czyli aby była odporna na ścieranie, które występuje w trakcie eksploatacji - kontynuuje.

Stal z Rumunii

Jednym z większych problemów przy budowie mostu były kwestie… geopolityczne. - Atak Rosji na Ukrainę nastąpił dosłownie kilkanaście dni po podpisaniu umowy na realizację tej inwestycji. Większość stali konstrukcyjnej była sprowadzana do Polski ze wschodniej Ukrainy - wyjaśnia Michał Wrzosek.

- Tutaj stanęliśmy przed dość dużym wyzwaniem, skąd pozyskać stal. Zamknęliśmy nasz rynek dla stali białoruskiej i rosyjskiej. Ten surowiec stał się również niedostępny z rynku ukraińskiego. Dlatego był sprowadzany z Rumunii. Montaż, walcowanie i profilowanie, tzn. przygotowanie konstrukcji stalowej, odbywało się już w zakładach w Polsce, w Kleszczowie - dodaje Michał Wrzosek.

Zobacz także:

Poza tym w audycji:

Technika komputerowa w procesie tworzenia muzyki. Gość audycji, światowej sławy polski kompozytor mieszkający głównie w Paryżu - Piotr Moss, autor licznych kompozycji orkiestrowych, kameralnych, solowych, chóralnych a cappella czy wokalno-instrumentalnych, opowiada, jak w proces tworzenia muzyki włącza najnowsze zdobycze techniki oraz sztucznej inteligencji.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadził: Artur Wolski 

Gość: Michał Wrzosek (Uniwersytet SWPS), Piotr Moss

Data emisji: 2.04.2024 r.

Godzina emisji: 19.29

DS/kormp

Tak to bywało
Tak to bywało
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.