Pokolenie Z na rynku pracy - problem czy szansa na pozytywne zmiany?

Data publikacji: 15.04.2024 13:08
Ostatnia aktualizacja: 15.04.2024 13:26
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Kolejni przedstawiciele pokolenia Z wkraczają na rynek pracy. Jakie zmiany oznacza to dla firm?
Kolejni przedstawiciele pokolenia Z wkraczają na rynek pracy. Jakie zmiany oznacza to dla firm?, Autor - SeventyFour/Shutterstock
Na rynek pracy coraz liczniej wkracza pokolenie Z, określane również mianem "pokolenia płatków śniegu". Jego przedstawicieli cechuje odmienny niż w przypadku rodziców i dziadków sposób myślenia, większa asertywność i świadomość praw pracowniczych. Stawia to przed pracodawcami nowe wyzwania. Czy należy się ich obawiać?
  • Przedstawiciele pokolenia Z m.in. zwracają większą uwagę na zdrowie psychiczne. Są też bardziej otwarci, jeśli chodzi o komunikację na temat sytuacji w pracy.
  • Ono może nas bardzo dużo nauczyć i my możemy transferować wiedzę do tego pokolenia - podkreśla Tomasz Gordon, trener biznesu i wykładowca WSB Merito.

Pokoleniem Z nazywamy osoby urodzone pomiędzy 1995 a 2010 rokiem. Należy jednak zaznaczyć, że naukowcy nie są zgodni co do przedziału; część badaczy jako daty graniczne wskazuje też 1997 i 2012 rok. 

Co wyróżnia przedstawicieli tego pokolenia? Trener biznesu i wykładowca z uczelni WSB Merito Tomasz Gordon zwraca uwagę, że na ich ekspresję działania w przestrzeni zawodowej mocno wpłynęło wejście w sferę kontaktów internetowych. Jednocześnie w synonimicznej dla nich nazwie "pokolenie płatków śniegu" kryją się zarówno zasobne, jak i problematyczne cechy charakterystyczne tej grupy. - Oni wiedzą, jak bardzo ważna jest przestrzeń wewnętrzna. Bardzo często mocno szukają pomocy, w tym psychoterapeutycznej. Nie boją się tego, w odróżnieniu od pokoleń wcześniejszych - tłumaczy ekspert. - Oni mają najniższy poziom inteligencji emocjonalnej w historii badania tego parametru. Jeśli chodzi o wrażliwość, otwartość na pewne sygnały z zewnątrz, zarządzanie emocjami, to może tu być jakaś miękkość - dodaje.

Pokolenie Z, czyli ludzie otwarci i bezpośredni

Rozmówca Agnieszki Kunikowskiej zwraca uwagę, że przedstawiciele pokolenia Z są otwarci i bezpośredni, m.in. na etapie przekazywania informacji zwrotnej w pracy. - Średnia w Polsce to jedna informacja zwrotna, jeśli chodzi o potrzebę pracowników. Zetki mówią: daj mi to nawet parę razy dziennie. Ale nie tylko chcę otrzymywać informację zwrotną, ale też ją dawać - tłumaczy Tomasz Gordon. - Niekonieczne zawsze szefowie reagują na to adekwatnie. (...) W ramach takiego podejścia klasycznego, budowanego raczej na podejściu lat 90., to może spowodować konsternację - mówi gość "Czterech pór roku".

Czytaj także:

Ekspert zaznacza, że pracodawcy muszą się do tego dostosować. - Jeżeli my niestety nie zrobimy tego, to oni nie będą sprawczy. Nie będą gospodarowali tą przestrzenią informacji, zarówno otrzymywania, jak i dawania, i najpewniej powiedzą: "to ja podziękuję" - przestrzega trener biznesu. - Mówimy o tym feedbacku w ramach dwóch przestrzeni: informacji wzmacniającej i korygującej. Nie potrzebują, żeby zanadto ich zasłodzić, ale również potrzebują informacji o tym, co można by było skorygować. Musi być cały czas napływ informacji, aby to środowisko było dla nich ciekawe - podkreśla ekspert i dodaje, że według najnowszych badań aspekt wypalenia zawodowego może włączyć się u przedstawiciela pokolenia Z w okresie do 9 miesięcy od momentu zatrudnienia.

Czego może nas nauczyć pokolenie Z?

W ramach wspomnianej przez Tomasza Gordona otwartości i chęci do wysyłania informacji zwrotnej "zetki" często stają się też sygnalistami w organizacjach. - Bardzo często tak jest, że "zetki" wchodzą i obserwują. Mówią: nie, nie będę płakał, płakała w toalecie. Nie będę jak moi rodzice z tymi negatywnymi emocjami wracał do domu. Po prostu powiem, jakie są moje granice - mówi trener biznesu.

- Za moment może się okazać, że tak naprawdę menadżer nie będzie miał kim zarządzać, jeżeli nie nauczy się tego, jak to jest niezwykłe, wrażliwe i utalentowane pokolenie. Jednocześnie ono może nas bardzo dużo nauczyć i my możemy transferować wiedzę do tego pokolenia - podkreśla ekspert. 


POSŁUCHAJ

10:08

Pokolenie Z na rynku pracy - problem dla organizacji czy szansa na pozytywne zmiany? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Prowadziła: Agnieszka Kunikowska

Gość: Tomasz Gordon (trener biznesu i wykładowca z uczelni WSB Merito)

Data emisji: 15.04.2024

Godzina emisji: 11.16

qch/wmkor

Wolna sobota z Jedynką
Wolna sobota z Jedynką
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.