W trakcie "Nocy w Instytucie Lotnictwa" zaprezentowane zostaną obszary związane z lotnictwem, nowymi technologiami, kosmosem i nie tylko.
RWD-5 i ILR-33 Bursztyn 2K
Wśród atrakcji m.in.: replika samolotu RWD-5(bis). W 1933 roku na maszynie tego typu kpt. Stanisław Skarżyński dokonał przelotu przez Atlantyk Południowy, ustanawiając światowy rekord FAI. - To będzie wierna replika konstrukcji sprzed 90 lat, wykonana siłami zapaleńców i zawodowych konstruktorów lotniczych - powiedział w audycji "Eureka" dr inż. Witold Witowski. - Sukces RWD-5(bis) to była wypadkowa doskonałej konstrukcji i ponadprzeciętnej odwagi pilota - wskazał.
W trakcie "Nocy w Instytucie Lotnictwa" będzie można się przyjrzeć także samolotom: Extra 300, Jak-12, Jak-18, Cessna 182, Aero AT3, Tecnam 2008, M18 Dromader, AN-2 Antonov, TS-11 Iskra, Orlik, Wilga, Aviat Husky, Gogetair, SB Lim-2, Lim-2 oraz śmigłowcom: Robinson R-44, Guimbal Cabri G2 i Lotniczego Pogotowia Ratowniczego. Będzie można zobaczyć pokazy odpalania silników lotniczych: SB Lim-2, TS-11 Iskra oraz Jak-18.
Tłumy przyciągnie na pewno mobilna wyrzutnia rakietowa z modelem technologicznym rakiety suborbitalnej ILR-33 Bursztyn 2K. - 3 lipca tego roku rakieta Bursztyn osiągnęła umowną granicę kosmosu, powyżej 100 km nad powierzchnią Ziemi. To konstrukcja unikalna i przełomowa. Co jest źródłem tej unikalności? Napęd, w którym wykorzystano wysoko stężony nadtlenek wodoru - wyjaśnił gość radiowej Jedynki.
4 października będzie można spróbować swoich sił na symulatorach lotów dużych samolotów pasażerskich, samolotów wielozadaniowych, szybowców, dronów, skoków spadochronowych czy kontroli lotów ruchu lotniczego. Dostępne będą także symulatory przeciążeń lotniczych (żyroskopy). W programie też wirtualny pokaz akrobacji samolotowej oraz szkolenie dla obsługi technicznej na wirtualnym, interaktywnym modelu samolotu Airbus A320.
Gościom zostaną udostępnione niedostępne na co dzień laboratoria badawcze. - Bardzo dużą częścią badań prowadzonych przez Instytut Lotnictwa, są badania dla przeciętnego obserwatora niewidzialne - badamy materiały, z których wykonywane są najbardziej odpowiedzialne części konstrukcji - opowiedział dr inż. Witowski.
Spotkania z pasjonatami i ciekawe wykłady
W trakcie imprezy będzie można spotkać pilotów cywilnych i wojskowych, spadochroniarzy, przedstawicieli warszawskich lotnisk, inżynierów, astronomów, kosmonautów, naukowców, studentów i wielu innych.
Będzie można posłuchać m.in. o zastosowaniu dronów w służbie ratownictwa morskiego, o tym jak wyglądała droga do mistrzostwa pilota akrobacyjnego Macieja Pospieszyńskiego, o wyzwaniach projektu samolotu solarnego typu LaLe, o budowie samolotu do pokazów lotniczych na przykładzie samolotu Bushcat czy o odbudowie samolotu Lim przez Fundację Eskadra.
Mistrz fotografii lotniczej, Sławomir Krajniewski zaprasza na pokaz zdjęć i prelekcję.
13. "Noc w Instytucie Lotnictwa"
4 października 2024 roku
Godz. 17.00-23.00
Al. Krakowska 110/114 w Warszawie
Wstęp wolny
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego oraz instytucjami z branży kosmicznej. Strategicznymi obszarami badawczymi instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.
Poza tym w audycji:
Czy psy mogą mówić (z pomocą technologii)? Czy urządzenia używane przez niektórych właścicieli psów, które pozwalają pupilom na komunikację z ludźmi, rzeczywiście działają? Coś jest na rzeczy - twierdzą naukowcy. Gość: Michał Rolecki, dziennikarz OKO.press.
Tytuł audycji: Eureka
Prowadziła: Anna Stempniak
Goście: dr inż. Witold Witowski i Michał Rolecki (dziennikarz OKO.press)
Data emisji: 2.10.2024 r.
Godzina emisji: 19.30
kk