Resort edukacji pracuje nad opracowaniem profilu absolwenta. Ma on określić kompetencje, z którymi uczeń powinien kończyć edukację szkolną. Do projektu odniósł się Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.
- Zdajemy sobie sprawę, że jest to materiał roboczy, skierowany do konsultacji społecznej, że debata dopiero została otwarta. Niemniej warto już na tym etapie zwrócić uwagę na pewne koncepcje, które stoją u podłoża myślenia o nowoczesnej edukacji - powiedziała dr hab. Kuszak.
Zauważyła przy tym, że "rzeczywistość, w której żyjemy jest bardzo nieprzewidywalna, zmienna i dynamiczna, dlatego naszą intencją jest przygotowane uczniów do funkcjonowania w niej".
Myślenie o uczniach
Dziennikarz wtrącił, powołując się na projekt resortu edukacji, że absolwent powinien posiadać trzy podstawowe umiejętności: wiedzę, kompetencje i sprawczość.
W ocenie dr hab. Kingi Kuszak u podstaw tych rozważań powinno leżeć myślenie o "wartościach, o rzeczywistości, a przede wszystkim o dziecku, uczniu czy uczennicy".
Zobacz też:
- Obecnie szkoła jawi się jako budynek, który ogranicza uczniów ramami i wymaganiami. Nie chciałabym tego uprościć, bo te ramy i wymagania są bardzo ważne, natomiast dostrzegamy wyraźne różnice między codziennością i doświadczeniami dziecka a codziennymi doświadczeniami szkolnymi - stwierdziła.
Więcej w nagraniu.
Czytaj również:
Tytuł audycji: W samo południe
Gość: dr hab. Kinga Kuszak (Komitet Nauk Pedagogicznych PAN, UAM)
Data emisji: 29.11.2024
Godzina emisji: 12.24
Profil absolwenta. "Musimy przygotować uczniów na rzeczywistość, która jest nieprzewidywalna" - Jedynka - polskieradio.pl