Co zrobić, gdy wymarzony apartament nie spełnia obiecanego standardu?

Data publikacji: 27.01.2023 12:45
Ostatnia aktualizacja: 27.01.2023 13:08
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy apartament z ogłoszenia w wygląda zupełnie inaczej w rzeczywistości?
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy apartament z ogłoszenia w wygląda zupełnie inaczej w rzeczywistości?, Autor - Dragon Images/Shutterstock
Zdarzają się sytuacje, w których pokój w pensjonacie bądź w hotelu ma standard niższy niż ten, który wybieraliśmy, rezerwując pobyt. Na tego typu nieuczciwe praktyki możemy się natknąć zwłaszcza w okresie wakacji lub ferii. Co zrobić w takiej sytuacji? 

Przykładów nieprzyjemnych sytuacji związanych z wynajmem na odległość może być wiele. Niektóre z nich wymieniają rozmówcy Patryka Bedlińskiego: niewyprana pościel, przedmioty pozostawione przez poprzednich lokatorów, pluskwy, albo też mniejsza liczba łóżek, niż podano w ofercie.

Innego rodzaju zagrywką, jaka zdarza się nieuczciwym właścicieli mieszkań, jest mijanie się z prawdą w kwestii wielkości wynajmowanego obiektu. - W ogłoszeniu jest napisane, że wynajmujemy kawalerkę lub mieszkanie dwupokojowe. Płacimy więcej, bo chcemy mieszkać w odosobnieniu, a po przyjeździe okazuje się, że mieszkanie jest podzielone na mniejsze jednostki i są to tak naprawdę pokoje z oddzielnymi łazienkami - wyjaśnia Krzysztof Jóźwiak, ekspert na rynku nieruchomości. Dodaje on, że sztuczką stosowaną przez nieuczciwych właścicieli jest także używanie zdjęć innych pomieszczeń lub fotografii podkolorowujących rzeczywistość. - Często zdjęcia w takim ogłoszeniu są przygotowane przez profesjonalnego fotografa - słyszymy.


POSŁUCHAJ

03:30

Kiedy lokal z ogłoszenia jest niezgodny z rzeczywistością. Jakie sytuacje mogą się nam zdarzyć? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Czytaj także:

Sygnały ostrzegawcze

Czynników, które powinny zapalić czerwoną lampkę w naszej głowie podczas poszukiwań idealnej oferty agroturystycznej, jest wiele. Jednym z nich jest sytuacja, gdy prezentowana oferta jest zbyt korzystna jak na cenę podaną w ogłoszeniu. Jak jednak zauważa Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, "nie zawsze tanio oznacza źle". - Czasami rzeczywiście np. ktoś nie dojechał na wypoczynek. Wtedy ta oferta na przykład wraca na rynek i jest atrakcyjna - słyszymy. - Ale oczywiście taka podejrzanie niska cena powinna wzbudzić nasze zainteresowanie - dodaje gość "Czterech pór roku".

Kolejnym sygnałem ostrzegawczym mogą być zdjęcia ukazujące walory miejsca prezentowanego w ofercie. - Jeżeli korzystamy z konkretnego adresu, bo możemy to już teraz sprawdzić, to warto porównać zdjęcia budynku z wirtualną mapą lub zadzwonić na przykład do urzędu gminy i zapytać, czy dane miejsce rzeczywiście istnieje - radzi przedstawicielka UOKiK. - Zdarzały się sytuacje, gdy nie było nie tylko pokoju, ale też całego obiektu. Bywa, że oszuści kupują zdjęcia - zaznacza ekspertka.

Oferta niezgodna z rzeczywistością

Co możemy zrobić w sytuacji, kiedy przyjechaliśmy do wynajętego i opłaconego obiektu i dopiero na miejscu spotyka nas niemiła niespodzianka? - Oczywiście możemy żądać zmniejszenia kwoty, którą zapłaciliśmy, o te niedogodności - wyjaśnia Małgorzata Cieloch. - Prawo daje nam tę możliwość. Natomiast jeżeli po drugiej stronie jest ktoś, kto po prostu oszukuje i wprowadza nas w błąd, oferując niskiej jakości usługi turystyczne, to może być trudno wyegzekwować obniżkę - zaznacza gość Programu 1 Polskiego Radia.


POSŁUCHAJ

07:44

Lokal z ogłoszenia niezgodny z rzeczywistością. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Sława Bieńczycka

Materiał: Patryk Bedliński

Gość: Małgorzata Cieloch (UOKiK)

Data emisji: 27.01.2023

Godziny emisji: 9.21, 9.37

qch/kor

Kultura na weekend
Kultura na weekend
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.