Czy da się przejść naukę bez zadań domowych? "Edukacja to nie tylko szkoła"

Data publikacji: 13.03.2023 12:00
Ostatnia aktualizacja: 13.03.2023 12:00
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Czy klasyczne prace domowe zadawane przez nauczyciela wspomagają rozwój dziecka?
Czy klasyczne prace domowe zadawane przez nauczyciela wspomagają rozwój dziecka? , Autor - shutterstock/ NadyaEugene
Metodycy twierdzą, że pamięć ludzka tak działa, iż w procesie utrwalania musi być wystarczająca ilość różnych doświadczeń. A klasyczne prace domowe nie wspomagają dzieci, raczej zniechęcają do zdobywania tego doświadczenia. Czy nauczyciele powinni zadawać prace domowe? 

W jednej ze szkół nauczycielka przestała dzieciom zadawać zadania domowe chcąc odciążyć dzieci. Pierwsi zaprotestowali rodzice. Jak podkreśla dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, doktor nauk społecznych, metodyk, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, praca domowa powinna być utrwaleniem materiału, który został zrealizowany na lekcji w szkole. - To powinny być zadania, które pomogą nam przyswoić materiał poprzez różne doświadczenia, większą ilość powtórzeń - mówi. - Oczywiście dziecko nie powinno od rana do nocy siedzieć przy biurku, ponieważ to też nie jest sprzyjające rozwojowi - dodaje. 

Rodzic vs nauczyciel

Gość Jedynki zwraca uwagę, że rodzic będzie miał inne podejście do zadawania prac domowych, niż nauczyciel, który ma za zadanie przekazać dziecku niezbędną wiedzę. - Rodzic patrzy na dziecko inaczej, ma inną cierpliwość niż nauczyciel w szkole i przez to rodzic może spróbować utrwalać. Powinien być takim czynnym uczestnikiem tego procesu. - Natomiast nauczyciel na lekcjach w szkole realizuje jakąś cześć i oczywistym jest, że aby utrwalić jakieś zadania, potrzebne są zadania po lekcjach, żeby je wykonać - wyjaśnia dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska. 

- Utrwalanie danego materiału powinno przebiegać w odpowiedni sposób. Nowoczesna szkoła nie oznacza, że nie ma prac domowych, tylko że jest dobrze zrobione - podkreśla ekspert. 

"Edukacja to nie tylko szkoła" 

Ważne jest nie tylko wsparcie ze strony rodziców, jeżeli chodzi o obowiązki ucznia poza szkołą, ale również uświadamianie, że nauka nie odbywa się tylko w szkole. - Warto pokazać i uświadamiać, co mogą zrobić rodzice, żeby wspierać dzieci, np. zagrać z nimi w gry planszowe - mówi rozmówczyni Romana Czejarka. - Rodzice przykładowo powinni wspólnie z dziećmi zjeść kolację, porozmawiać, opowiedzieć o tym jaki będzie przyszły dzień, ułożyć plan. To też jest rozwój myślenia, planowanie i nauka. 


POSŁUCHAJ

07:46

Czy da się przejść naukę bez zadań domowych? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Czytaj również: 

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska (doktor nauk społecznych, metodyk, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie)

Data emisji: 13.03.2023

Godzina emisji: 9.36

ans

Aktualności radiowej Jedynki
Aktualności radiowej Jedynki
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.