Wiceszef MEiN o maturach: wymagania są ograniczone o 20-30 proc. względem podstawy programowej

Data publikacji: 04.05.2023 08:18
Ostatnia aktualizacja: 30.06.2023 14:55
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Dariusz Piontkowski
Dariusz Piontkowski, Autor - Wojciech Kusiński/Polskie Radio
- Kryteria opracowane zostały przez praktyków, egzaminatorów, którzy wielokrotnie sprawdzali prace uczniów. Chodziło o to, by sprawdzić zarówno część pisemną, jak i ustną w taki sposób, by było to sprawdzenie rzetelne, odpowiadające wiedzy i umiejętnościom uczniów - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia o ocenie egzaminów maturalnych wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.

Wiceminister edukacji mówił w "Sygnałach dnia" o dwóch formułach egzaminów maturalnych oraz o kryteriach ocen.

- Duża część pytań w jednej i drugiej formule będzie się powtarzała, chcieliśmy doprowadzić do tego, aby egzaminy były porównywalne, bo przecież absolwenci obu formuł będą się ubiegali o miejsca na studiach - powiedział Dariusz Piontkowski.

- Kryteria opracowane zostały przez praktyków, egzaminatorów, którzy wielokrotnie sprawdzali prace uczniów - podkreślił wiceminister.

Jak stwierdził, najwięcej dyskusji było wokół oceny matur z języka polskiego - "z wypracowania, tej części rozszerzonej wypowiedzi, którą uczniowie mają obowiązek napisać na jeden z tematów".

Rzetelne sprawdzenie wiedzy i umiejętności

- Kryteria obejmują kilka elementów, nauczyciel powinien sprawdzić jakość argumentacji, styl języka, i trzeba zacząć od tego, czy wypracowanie jest na temat - powiedział gość audycji. - Chodziło o to, by sprawdzić zarówno część pisemną, jak i ustną w taki sposób, by było to sprawdzenie rzetelne, odpowiadające wiedzy i umiejętnościom uczniów. (…) Co roku egzaminatorzy otrzymują poradniki i informatory, jak sprawdzać arkusze maturalne z każdego przedmiotu - dodał.

- Uczniowie przez jakiś czas pracowali w trybie zdalnym, nie mieli bezpośredniego kontaktu ze swoimi nauczycielami, na całym świecie doprowadziło to statystycznie do obniżenia poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, stąd zamiast sięgania do zakresu wiedzy, który jest w podstawie programowej, jest to sięgnięcie do wymagań, które są ograniczone o 20-30 proc. - mówił wiceszef MEiN.

Różnice między szkołami

Polityk mówił także o zdawalności matur. - Różnice między poszczególnymi typami szkół w poziomie zdawalności występowały w poprzednich latach, jest wyraźna różnica między liceami a technikami, a branżowe szkoły II stopnia to nowy typ szkół dla uczniów, którzy chcą zdać egzamin maturalny. Jak widać, sami uczniowie przykładają większą wagę do przedmiotów zawodowych, a nie matury - stwierdził Dariusz Piontkowski.


POSŁUCHAJ

18:48

Dariusz Piontkowski: na całym świecie nauka zdalna doprowadziła statystycznie do obniżenia poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, stąd zamiast sięgania do zakresu wiedzy, który jest w podstawie programowej, jest to sięgnięcie do wymagań, które są ograniczone o 20-30 proc. (Sygnały Dnia/Jedynka)

 

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzi: Krzysztof Świątek

Gość: Dariusz Piontkowski (wiceminister edukacji i nauki)

Data emisji: 4.05.2023 r. 

Godzina emisji: 7.15

pg

Odrodzona-nieznana
Odrodzona-nieznana
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.