Mieszkanie na wynajem inne niż w katalogu. Co należy zrobić?

Data publikacji: 13.07.2023 13:39
Ostatnia aktualizacja: 13.07.2023 13:40
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Polacy kupili w Hiszpanii w 2023 roku 3.118 nieruchomości, czyli o 142 więcej lokali niż - w dotychczas rekordowym - 2022 r.
Polacy kupili w Hiszpanii w 2023 roku 3.118 nieruchomości, czyli o 142 więcej lokali niż - w dotychczas rekordowym - 2022 r., Autor - Shutterstock/moreimages
Lato trwa w pełni. Często turyści udając się na wymarzone wakacje, decydują się na wynajem mieszkania. Co w sytuacji, kiedy mieszkanie nie spełnia określonego standardu i różni się od zdjęć z katalogu? Czy możemy żądać zwrotu poniesionych kosztów?

W przypadku, gdy sami rezerwujemy sobie mieszkanie, powinniśmy wszystkie ustalenia dotyczące opłat ustalić w umowie albo w korespondencji, najlepiej e-mailowej. - Jeżeli dochodzi do sytuacji zapalnej, czyli jakiegoś nienależytego wykonania zobowiązania przez drugą stronę, to po pierwsze powinniśmy jak najszybciej zgłosić reklamację (najlepiej na piśmie) żeby też mieć materiał dowodowy w razie jakiegoś dalszego procedowania - mówi Piotr Kociszewski, właściciel biura podróży. - Powołujemy się na konkretne uchybienia, wskazując różnice z punktu widzenia jakościowego - podkreśla. 

- Dobrze byłoby załączyć materiały potwierdzające to było zawarte w ofercie czy podpisanej przed wyjazdem umowie w stosunku do stanu faktycznego - dodaje. 

Czym jest tabela frankfurcka? 

Jak podkreśla Piotr Kociszewski, w przypadku ewentualnej kwestii obniżenia ceny, pomocna może być tzw. tabela frankurcka. Jest to orzeczenie, które wskazuje możliwe wady podróży, a także procentowe wysokości odszkodowania, jakie turysta powinien otrzymać. - Każdy konsument może sprawdzić propozycję, jaki procent rabatu od założonej ceny zawartej w umowie mógłby otrzymać na podstawie konkretnego rodzaju uchybień - wyjaśnia. - Jednak nie jest to dokument w pełni prawnie obowiązujący, aczkolwiek na wielu płaszczyznach jest wykorzystywany jako skala odniesienia do rabatowania, obniżenia ceny w przypadku niedogodności. 

Czy właściciel może nałożyć dodatkowe opłaty?

- To są wszystko rzeczy, które należy ustalić w chwili, kiedy podejmujemy decyzję o tym, że wybieramy się do konkretnego miejsca. Każdorazowo powinniśmy sprawdzić, kto jest po drugiej stronie - zwraca uwagę Małgorzata Cieślak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Jeżeli jest utrudniony kontakt z daną osobą, albo dopytujemy, czy będziemy mogli zabrać nasze ulubione zwierzę i okazuje się, że możemy, ale np. dopiero za jakąś konkretną opłatą - dodaje. 

Czytaj również: 

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Materiał: Weronika Puszkar 

Data emisji: 13.07.2023

Godzina emisji: 6.44

ans

Sygnały dnia
Sygnały dnia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.