Kryptoreklama w mediach społecznościowych. Na co trzeba uważać?

Data publikacji: 08.09.2023 13:55
Ostatnia aktualizacja: 08.09.2023 14:05
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Prawidłowe oznaczanie treści reklamowych przez influencerów jest obowiązkiem wynikającym z zasad etyki i prawa. Konsumenci powinni być właściwie informowani o tym, czy dany przekaz ma charakter neutralny, czy też handlowy. Odpowiedzialność w tym zakresie ponoszą przede wszystkim influencerzy, agencje reklamowe i reklamodawcy (UOKiK)
Prawidłowe oznaczanie treści reklamowych przez influencerów jest obowiązkiem wynikającym z zasad etyki i prawa. Konsumenci powinni być właściwie informowani o tym, czy dany przekaz ma charakter neutralny, czy też handlowy. Odpowiedzialność w tym zakresie ponoszą przede wszystkim influencerzy, agencje reklamowe i reklamodawcy (UOKiK), Autor - Ground Picture/shutterstock.com
Odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca. Wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. A jednak się zdarza. Na co powinni zwracać uwagę konsumenci, aby nie dać się nabrać nieuczciwym reklamodawcom? 
  • Kryptoreklama we wszystkich mediach, zarówno tych społecznościowych, jak i tradycyjnych, jest zakazana.
  • Każde lokowanie produktu powinno być zawsze dokładnie oznaczone przez twórcę lub osobę publikującą dany materiał reklamowy.

Kara za kryptoreklamę w social mediach 

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec sierpnia nałożył ponad 5 mln zł kary na jednego z liderów branży suplementów diety oraz trojga influencerów z branży fitness za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych w mediach społecznościowych. To pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za kryptoreklamę. - Ukarana została branża, która jest silnie obecna w mediach społecznościowych, a konsumenci i użytkownicy bardzo często szukają różnego rodzaju wskazówek, jeżeli chodzi o diety, sposób odchudzania czy też sposób wykonywania ćwiczeń - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Tego typu pytania rzeczywiście pojawiają się i obserwując różnego rodzaju konta, szukamy podpowiedzi u osób, które sprawdziły dany specyfik czy daną dietę, mając nadzieję, że zrobili to neutralnie, bez żadnego finansowego wsparcia od tych, którzy to zlecili - zwraca uwagę. 

Lokowanie produktu 

Małgorzata Cieloch wyjaśnia, że reklama czy współpraca komercyjna z różnego typu firmami jest dopuszczalna, jednak każde lokowanie produktu powinno być zawsze dokładnie oznaczone przez twórcę lub osobę publikującą dany materiał reklamowy. - Niedopuszczalne są sytuacje nieoznaczania i nierozróżnienia treści neutralnej od treści reklamowej. Pewnego rodzaju przyzwolenie od jakiegoś czasu, głównie w czasach pandemii, pojawiało się w mediach społecznościowych - podkreśla gość Programu 1. - Tu nie mówimy tylko o naszym kraju, ale o całym świecie, ponieważ tego typu działania, które my w tej chwili prowadzimy w Polsce, tak naprawdę dotyczą rynku całego świata - wyjaśnia. 


POSŁUCHAJ

08:56

Kryptoreklama w mediach społecznościowych. Na co trzeba uważać? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

- Zachęcam wszystkich, którzy są użytkownikami mediów społecznościowych, do odwiedzenia strony uokik.gov.pl, ponieważ mamy tam poradnik dla tych, którzy są użytkownikami. Dzięki niemu można odróżnić przekaz neutralny od przekazu komercyjnego - mówi Małgorzata Cieloch. - Na tej stronie przygotowaliśmy również rekomendacje, które mają służyć tym, którzy korzystają z social mediów, zarabiają na nich i nie do końca są świadomi prawa, które istnieje - tłumaczy ekspert. 

Czytaj także:

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)

Data emisji: 8.09.2023 r. 

Godzina emisji: 11.15

ans

Aktualności radiowej Jedynki
Aktualności radiowej Jedynki
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.