Kara za kryptoreklamę w social mediach
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec sierpnia nałożył ponad 5 mln zł kary na jednego z liderów branży suplementów diety oraz trojga influencerów z branży fitness za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych w mediach społecznościowych. To pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i na reklamodawcę za kryptoreklamę. - Ukarana została branża, która jest silnie obecna w mediach społecznościowych, a konsumenci i użytkownicy bardzo często szukają różnego rodzaju wskazówek, jeżeli chodzi o diety, sposób odchudzania czy też sposób wykonywania ćwiczeń - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Tego typu pytania rzeczywiście pojawiają się i obserwując różnego rodzaju konta, szukamy podpowiedzi u osób, które sprawdziły dany specyfik czy daną dietę, mając nadzieję, że zrobili to neutralnie, bez żadnego finansowego wsparcia od tych, którzy to zlecili - zwraca uwagę.
Lokowanie produktu
Małgorzata Cieloch wyjaśnia, że reklama czy współpraca komercyjna z różnego typu firmami jest dopuszczalna, jednak każde lokowanie produktu powinno być zawsze dokładnie oznaczone przez twórcę lub osobę publikującą dany materiał reklamowy. - Niedopuszczalne są sytuacje nieoznaczania i nierozróżnienia treści neutralnej od treści reklamowej. Pewnego rodzaju przyzwolenie od jakiegoś czasu, głównie w czasach pandemii, pojawiało się w mediach społecznościowych - podkreśla gość Programu 1. - Tu nie mówimy tylko o naszym kraju, ale o całym świecie, ponieważ tego typu działania, które my w tej chwili prowadzimy w Polsce, tak naprawdę dotyczą rynku całego świata - wyjaśnia.
- Zachęcam wszystkich, którzy są użytkownikami mediów społecznościowych, do odwiedzenia strony uokik.gov.pl, ponieważ mamy tam poradnik dla tych, którzy są użytkownikami. Dzięki niemu można odróżnić przekaz neutralny od przekazu komercyjnego - mówi Małgorzata Cieloch. - Na tej stronie przygotowaliśmy również rekomendacje, które mają służyć tym, którzy korzystają z social mediów, zarabiają na nich i nie do końca są świadomi prawa, które istnieje - tłumaczy ekspert.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Małgorzata Cieloch (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów)
Data emisji: 8.09.2023 r.
Godzina emisji: 11.15
ans