Od 1 stycznia 2024 roku zacznie znikać popularna Pb95 w wersji E5, a zastąpi ją nowa wersja E10. - Ta liczba oznacza maksymalną zawartość biokomponentów, w tym przypadku bioetanolu. Dotychczas w benzynie mogło ich być najwyżej 5 proc., teraz będzie już nawet 10 proc. - mówi Andrzej Piedziewicz z Polskiego Radia.
Jak przekonuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, to efekt unijnych wytycznych. Takie paliwo jest stosowane w kilkunastu krajach Unii Europejskiej, a także w USA i Australii. Dzięki temu paliwa mają być bardziej ekologiczne.
Nie wszystkie auta będą mogły być tankowane E10
Według niemieckich ekspertów niektóre auta zdecydowanie nie powinny być tankowane benzyną E10. Chodzi tu głównie o samochody kilkunastoletnie i starsze, choć ta zasada nie dotyczy wszystkich marek. W Polsce eksperci raczej uspokajają. Prof. Sławomir Wierzbicki z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Polskiego Towarzystwa Naukowego Silników Spalinowych przekonuje, że "teoretycznie silnik benzynowy da radę spalić nawet czysty alkohol bez ani jednej kropli benzyny z ropy naftowej, choć takie tankowanie może być dla większości aut niezbyt korzystne".
- Alkohol ma trochę inne właściwości smarne. To paliwo będzie trochę bardziej suche, mówiąc kolokwialnie. Brak smarowania zwiększa tarcie w silniku, co powoduje zwiększenie temperatury i dochodzi do zatarcia współpracujących elementów. Tutaj jednak nie mówimy o tych paliwach, które są proponowane. Mówimy tu już o takiej skrajności, gdzie silnik pracuje tylko na czystym bio - wyjaśnia gość Programu 1.
Ministerstwo Klimatu zaleca sprawdzenie auta
Problemy mogą mieć samochody bardzo rzadko używane, ponieważ stojące w baku biopaliwo może rozwarstwiać się na poszczególne frakcje. Jest to problem dotyczący aut stojących kilka miesięcy bez rozruchu czy motocykli chowanych na zimę do garażu.
Czy to zjawisko będzie dotyczyło również samochodów z instalacją gazową? Prof. Sławomir Wierzbicki uspokaja. - Pamiętajmy o tym, że w chwili rozruchu silnik wymaga pracy na benzynie. To nie jest tak, że benzyna zalega w zbiorniku i pobieramy jej tylko tyle, ile zużyje silnik. Pompa generalnie pracuje z wydatkiem 2-3 razy większym niż zapotrzebowanie silnika. Czyli paliwo cały czas krąży w obiegu - tłumaczy.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaleca sprawdzenie, czy nasz samochód możemy tankować benzyną E10. W tym celu uruchomiono specjalny serwis internetowy e10.klimat.gov.pl. Jeżeli okaże się, że nie możemy, pozostanie nam tankowanie Pb98.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Ekspres Jedynki
Prowadził: Patryk Michalski
Materiał: Andrzej Piedziewicz
Data emisji: 11.12.2023 r.
Godzina emisji: 15.23
DS