Dress code w pracy. Czy szef może nakazać, jak się ubierać?

Data publikacji: 02.02.2024 11:15
Ostatnia aktualizacja: 02.02.2024 11:26
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Kiedy w pracy obowiązuje nas dress code?
Kiedy w pracy obowiązuje nas dress code?, Autor - Mangostar/shutterstock
Niektóre zawody wymagają od nas eleganckiego ubioru, a inne pozwalają na dość luźny strój. Inaczej ubierzemy się, kiedy idziemy na spotkanie z klientem, a jeszcze inaczej pracując zdalnie. Kiedy pracodawca może nam nakazać, jak powinniśmy się ubierać w pracy?
  • W niektórych zawodach może obowiązywać nas tzw. dress code.
  • Dotyczy to m.in. gastronomii, ale również pracy w biurach, bankach czy urzędach.
  • Strój roboczy otrzymujemy także na budowie czy w fabryce.

Czy szef może nam nakazać, jak powinniśmy wyglądać w miejscu pracy? - Wszystko zależy od tego, co zostanie zapisane w regulaminie - mówi Mateusz Żydek z jednej z agencji pracy.

- W tych przepisach będziemy mieli rzeczy dotyczące obowiązków, punktualności, czasu pracy, ale mogą być także zapisy dotyczące ubioru. Jest to szczególnie uzasadnione w takich specjalizacjach, gdzie ten ubiór ma znaczenie np. ze względów bezpieczeństwa albo reprezentacyjnych - dodaje gość Jedynki.

Z takimi zasadami spotykamy się przeważnie tam, gdzie mamy do czynienia z obsługą klienta. Wtedy może pojawić się wymóg np. białej koszuli. Jeżeli jest to zapisane w regulaminie, wówczas staje się to obowiązkiem pracownika.


POSŁUCHAJ

04:46

Dress code w pracy. Czy szef może nakazać, jak się ubierać? (Jedynka/Sygnały dnia)

 

Za co odpowiada pracodawca?

W przypadku wprowadzenia obowiązku odpowiedniego stroju, pracodawca musi nam dostarczyć "narzędzia", do spełnienia tego wymogu.

- Jeśli chodzi o odzież roboczą, czyli to, co ma spełniać rolę uniformu ze względu na bezpieczeństwo czy zasady, może być tak, że pracodawca będzie zmuszony do tego, aby nam refinansować prania tego ubrania, a nawet, żeby w ogóle sfinansować ubranie - wyjaśnia Mateusz Żydek.

Dochodzi do tego szczególnie w sytuacjach, kiedy ubranie zawiera logotyp firmy, np. logo jest naszyte na klapie. Z kolei w przypadku odzieży roboczej, takiej jak kask, uniform i obuwie, obowiązek ten wynika z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Strój służbowy dobrze widziany

Może zdarzyć, że zasady dotyczące ubioru nie są zapisane w regulaminie, ale wynikają z pewnych zwyczajów. Co wtedy?

- Takie zalecenie nie oznacza, że pracownik ma obowiązek, ale jest to dobrze widziane. Z jednej strony to nie oznacza pewnej egzekucji po stronie pracodawcy, tzn. szef nie może powiedzieć, że jest to powód do zwolnienia czy zdyscyplinowania pracownika, skoro nie jest to zapisane w regulaminie. Z drugiej strony może nas wtedy spotkać rozmowa z szefem, który będzie sugerował odpowiedni dobór strojów w zgodzie z zaleceniami, jakie wydaje firma - tłumaczy Mateusz Żydek.

Czytaj także:

Audycja: "Sygnały dnia"

Prowadził: Daniel Wydrych

Materiał: Weronika Puszkar

Data emisji: 2.02.2024

Godzina emisji: 6.47

DS

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.