Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma być wybudowany port lotniczy.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Audyt dot. budowy CPK
Prof. Bogusław Liberadzki odniósł się w audycji "W samo południe" do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w kontekście kosztów, które pochłonęłaby inwestycja.
- Audyt na pewno trzeba zrobić i wnioski wyciągnąć. Mam kilka pytań, m.in. jaka jest struktura kosztów? Przekop Mierzei Wiślanej był 2-krotnie droższy, niż założono - zwrócił uwagę polityk. Przypomniał, że inwestycja w CPK wg planów miała kosztować ponad 155 mld zł.
- Jeżeli CPK miałoby być 2-krotnie droższe, to pytam się, czy nie mamy innego sposobu zastosowania tych środków - dodał.
Koncepcja dotycząca kolei
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
- Jest koncepcja 1930 km kolei dużej prędkości, które się zbiegają do CPK. Zamiast tego wolałbym modernizację istniejących 12 tys. km torów do prędkości 200 km/h - powiedział prof. Liberadzki.
Audycja: W samo południe
Rozmawiał: Krzysztof Grzesiowski
Data emisji: 22.03.2024
Godzina emisji: 12.24