Sprzedaż kosmetyków wzrosła o 25 proc. względem poprzednich świat. Według ankietowanych aż 64 proc. z nas właśnie je wybierze dla bliskich. - To, że kupujemy kosmetyki, nie zmieniło się - mówi Katarzyna Kucewicz, psycholog. - Często tak jest, że wybieramy kosmetyki, gdyż są one bezpiecznym prezentem i dana rzecz się nie zmarnuje. Prezenty związane np. z modą, ubraniami zazwyczaj są droższe niż kosmetyki i w dobie kryzysu może być faktycznie trudno takie prezenty sprawiać - dodaje.
Najpopularniejsze kosmetyki
W pierwszej piątce preferencji prezentowych nie ma książek. - Mam wrażenie, że kryzys czytania się pogłębia. W trakcie pandemii mówiono, że ludzie czytają więcej, ale książka to wciąż nie jest, niestety, bardzo atrakcyjny prezent - zwraca uwagę psycholog. A przecież książka to bardzo dobry prezent, jak podkreśla dr Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej w Warszawie. - Dlatego że można dobrać książkę do osoby oraz jest to bardzo trwały prezent, zostaje na całe życie. Kosmetyki czy słodycze są z nami na krótko, a książka pokazuje, że kogoś znamy. Książką możemy pokazać, co my chcemy przekazać, co nas interesuje. Bardzo ważna informacja to taka, że książki są zawsze tańsze od innych prezentów, są też dobrymi tematami do wspólnych rozmów.
Świąteczne trendy prezentowe
W ocenie ekonomisty Andrzeja Sadowskiego zmieniają się formy przekazywania treści. - Stajemy się coraz bardziej społeczeństwem cyfrowym, w miejsce książek wchodzą różnego rodzaju sprzęty elektroniczne, popularne stały się tablety, które dzisiaj można kupić w supermarkecie, stąd też jest to miara zmian cywilizacyjnych i kulturowych.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Prowadzili: Karolina Rożej i Krzysztof Świątek
Materiał: Aleksander Ziemiańczyk
Data emisji: 22.12.2022
Godzina emisji: 8.39
djr/kor