Samochód z nadwoziem typu SUV. Czy warto kupić? Wady i zalety

Data publikacji: 11.03.2024 14:00
Ostatnia aktualizacja: 11.03.2024 14:33
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
SUV to rodzaj samochodu, który łączy cechy samochodu osobowego i terenowego.
SUV to rodzaj samochodu, który łączy cechy samochodu osobowego i terenowego. , Autor - Shutterstock/Africa Studio
Podwyższone samochody, czyli tak zwane SUV-y, kosztują więcej, do ich wyprodukowania potrzeba więcej materiałów i energii, zużywają więcej paliwa, a ich większe rozmiary są wykorzystywane zdaniem niektórych głównie do wożenia powietrza i zajmowania miejsca na parkingach. Mimo to wypierają "tradycyjne" samochody. Dlaczego? Czy warto inwestować w SUV-a?
  • Samochody z nadwoziem SUV zyskały w ostatnich kilkunastu latach ogromną popularność.
  • SUV to skrót od angielskiego terminu "sport utility vehicle". Są to samochody, które łączą w sobie cechy terenówek i samochodów osobowych. Charakteryzują się one zazwyczaj większą przestrzenią w kabinie, podwyższoną pozycją za kierownicą oraz możliwością jazdy w trudnych warunkach terenowych. 
  • SUV to niestety także większe zużycie paliwa.
  • Czy warto zatem kupić tego rodzaju samochód?

- Samochód to nie tylko narzędzie. Samochód to element naszego życia. Miejsce, w którym spędzamy sporo czasu, musi więc nam dostarczać przyjemności, ale i zabezpieczać nas w odpowiedni sposób. Stąd też każda rodzina musi podejść własną ścieżką do decyzji o zakupie - mówi w "Czterech porach roku" Wojciech Drzewiecki z Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

POSŁUCHAJ

07:21

Dlaczego wielu kierowców wybiera samochód typu SUV? (Cztery pory roku/Jedynka)

Jedni wolą patrzeć na auto z punktu widzenia bezpieczeństwa, drudzy wygody, przyjemności prowadzenia, i jeszcze trzeci traktują samochód jako salon muzyczny, w którym chcą posłuchać dobrej muzyki. Salon potrzebuje troszkę więcej przestrzeni, więcej powietrza, dobrze ulokowanych głośników. Z kolei bezpieczeństwo to nasza pozycja za kierownicą i to, o co widzimy przed nami. Stąd też wielu kierowców, patrząc na bezpieczeństwo, wybiera właśnie SUV-y - dodaje rozmówca Daniela Wydrycha.  

SUV a bezpieczeństwo 

Ekspert wyjaśnia, że obecnie samochody z nadwoziem typu SUV zdecydowanie lepiej wypadają w testach zderzeniowych, niż wypadały w przeszłości. - Chociaż wciąż mówimy o pojeździe, który ma wysoko umieszczony środek ciężkości, a im wyższy, tym łatwiej oczywiście manewry typu gwałtowne skręty mogą przyczynić się do kołysania auta, a w efekcie końcowym do jego wywrotki. Tak że tu musimy brać pod uwagę taki element. Chociaż pamiętajmy, że przy tych prędkościach, z którymi się poruszamy, jakie są dozwolone na naszych drogach, nie powinno być żadnego problemu - zaznacza.

- Dzisiaj na pokładzie auta mamy szereg systemów elektronicznych, które dbają o to, żeby te auta nie wychylały się za bardzo, żeby trzymały się w odpowiedni sposób drogi. Natomiast jeśli będziemy wchodzić oczywiście w ostre zakręty, to trzeba pamiętać, aby mieć odpowiednią prędkość. Natomiast wydaje mi się, że to akurat nie jest element, który powinien być brany pod uwagę przy wyborze finalnym auta - ocenia Wojciech Drzewiecki.

SUV = większe spalanie? 

- Oczywiście "ściana", jaką mamy w przypadku SUV-a, bo jest to auto, które jest z reguły autem wyższym i szyba jest bardziej pionowa niż w przypadku samochodów mniejszych, powoduje, że te opory powietrza są większe, a co za tym idzie, potrzeba więcej energii, żeby to auto napędzić, a jak więcej energii, no to zużycie paliwa jest większe - mówi gość "Czterech pór roku". 

- Producenci robią, co mogą, aby to zużycie obniżyć. Tutaj widzimy postęp w zakresie zespołów napędowych i to zużycie w stosunku do aut, które były oferowane dekady temu, jest zdecydowanie mniejsze. Niemniej w porównaniu do samochodów o innych sylwetkach jest jednak większe. Tak że no niestety fizyka robi swoje i na to niewiele poradzimy - wyjaśnia. - Na rynku mamy mnóstwo SUV-ów - małe, duże, średnie. Gdybyśmy odnieśli nasze SUV-y do rynku amerykańskiego, to nasze są raczej mikrusami w porównaniu do tamtych aut - dodaje. 

Przyszłość samochodów z nadwoziem SUV 

Ekspert ocenia, że mimo iż obecnie samochody z nadwoziem typu SUV wypierają vany i kombi, to w tej kwestii wiele może się zmienić. - Rzeczywiście te elementy związane ze zużyciem paliwa, czyli zapotrzebowaniem energii, aby to auto napędzić, mogą w przyszłości zdecydować o tym, że jednak będziemy szukali innych aut, o innych sylwetkach, żeby to zużycie było mniejsze. Kierunek, jaki przed nami, to elektryka, a jak elektryka, to patrzymy na zasięgi, a te zasięgi w przypadku SUV-ów mogą być nieco mniejsze - podkreśla Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR i zdradza, że sam porusza się bliskim kuzynem SUV-a, czyli crossoverem, ale w wersji elektrycznej.

Czytaj także:

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Daniel Wydrych

Gość: Wojciech Drzewiecki (Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR)

Data emisji: 11.03.2024

Godzina emisji: 9.35

kh/wmkor

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.