"Przedłuż z nami umowę"? Czym są postanowienia niedozwolone i dlaczego są niekorzystne dla klienta?

Data publikacji: 21.09.2022 09:00
Ostatnia aktualizacja: 21.09.2022 12:51
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Umowy abuzywne nie zawsze są korzystne dla klienta
Umowy abuzywne nie zawsze są korzystne dla klienta, Autor - Shutterstock/fizkes
Zdarza się, że klienci podpisują umowy, które są kontynuacją wcześniejszych, ufając, że na takich samych warunkach lub według tego samego regulaminu. Może ich jednak spotkać niespodzianka w postaci np. wydrukowanej małymi literkami deklaracji, że będą wiele lat korzystać z tego operatora. Albo że podwyżki cen mogą następować bez ich zgody na podstawie wskaźnika inflacji. 

Postanowienia niedozwolone możemy odnaleźć między innymi w umowach frankowych, które w większości unieważniane są przez banki, jak przypomniał Mikołaj Wiza, prawnik. - Nie dzieje się to z tego powodu, że np. kurs franka znacząco wzrósł, ale z tego powodu, że banki w umowach kredytowych zawarły postanowienia, które odwoływały się do ich wewnętrznej tabeli kursów, co oznacza, że bank miał możliwość jednostronnego ustalania wysokości kursu franka, co oznacza, że jednostronnie ustalał, ile będziemy musieli mu zapłacić. Takie jednostronne ustalenie przez przedsiębiorcę kwoty, którą musimy zapłacić (...) jest postanowieniem niedozwolonym i może doprowadzić do unieważnienia całej umowy - wyjaśnia gość radiowej Jedynki.

Jak ustrzec się przed nieuprawnionymi działaniami przedsiębiorców?  

Czy możemy ustrzec się przed takim niedozwolonym działaniem ze strony podmiotu, z którym podpisujemy umowę? Ważne, by przy podpisywaniu umowy sprawdzić, jak przedsiębiorca będzie obliczał podwyżkę i czy my samodzielnie jesteśmy w stanie obliczyć, o ile kwota zostanie podwyższona, jak precyzuje gość Programu 1 Polskiego Radia. - Jeżeli widzimy umowę i nie jesteśmy w stanie zrozumieć, co w niej jest napisane, albo przedsiębiorca stara się sprzedać nam za pomocą jakiegoś równania konkretną cenę za swoje usługi, to w tym momencie powinna "zapalać nam się lampka", że mamy do czynienia z postanowieniem niedozwolonym - wyjaśnia rozmówca Romana Czejarka. W tej sytuacji najprostszą i najskuteczniejszą drogą działania będzie zwrócenie się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wskazując, że mamy podejrzenie, że określone zapisy są niedozwolone, radzi Mikołaj Wiza. To pierwszy krok, który powinniśmy wykonać.

POSŁUCHAJ

09:13

Mikołaj Wiza, prawnik, o postanowieniach niedozwolonych w podpisywanych przez nas umowach (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Czytaj również:

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Mikołaj Wiza (radca prawny, Kancelaria DSK)

Data emisji: 21.09.2022

Godzina emisji: 11.16

djr

Aktualności radiowej Jedynki
Aktualności radiowej Jedynki
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.