Anna Zielińska z ITS jest zdania, że "wiek nie powinien być podstawowym kryterium, czy możemy prowadzić samochód, czy nie, tyko powinien to być stan zdrowia". - Przecież może się zdarzyć, że osoba młoda jest w bardzo złym stanie zdrowia i nie powinna prowadzić auta - twierdzi.
- Decydująca jest sama świadomość naszych możliwości, bo badania lekarskie też nie do końca są obiektywne. Jeśli na przykład z badań wyniknie, że mamy dłuższy czas reakcji na jakieś zdarzenie, to wcale nie znaczy, że stanowimy większe zagrożenie w ruchu drogowym. Ono przede wszystkim zależy od tego, z jaką prędkością jeździmy. Jeżeli jedziemy bardzo szybko, to nawet mając bardzo krótki czas reakcji, nie jesteśmy w stanie prawidłowo zareagować w niebezpiecznej sytuacji - zauważa Anna Zielińska.
Nie pamiętasz przepisów? Idź na szkolenie
Kierowca powinien zdawać sobie sprawę ze swoich ograniczeń i decydować się np. na udział w szkoleniach pozwalających na aktualizację wiedzy dotyczącej przepisów.
- Często robimy prawo jazdy w wieku 20 lat i przez 40 lat nawet nie zaglądamy do prawa o ruchu drogowym. To oznacza, że często nasza wiedza jest bardzo przestarzała. Istnieją specjalne szkolenia kierowane do starszych kierowców, ale one nie są obowiązkowe, tylko dobrowolne - komentuje Anna Zielińska.
Ekspert podpowiada, że warto samego siebie kontrolować. - Kierowca, który ma świadomość ryzyka, jest najbezpieczniejszym kierowcą - kontynuuje.
Kierowcy seniorzy jeżdżą bezpieczniej
Anna Zielińska przyznaje: - Nie mamy żadnych dowodów na to, że kierowca, który ma gorsze wyniki badań, jest kierowcą, który powoduje wypadki. Niekoniecznie tak jest (…). Dane statystyczne o wypadkach są jednoznaczne. Młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata powodują wypadki cztery razy częściej niż osoby powyżej 60. roku życia.
Nowi kierowcy nie mają takiego doświadczenia jak ci starsi. Co więcej, jeżdżą często brawurowo. - Młody kierowca, który nie ma doświadczenia, tylko posiada jeszcze potrzebę silnych wrażeń na drodze, jeździ bardzo szybko. To powoduje większe zagrożenie - wyjaśnia gość Jedynki.
- W tej chwili musimy co 15 lat aktualizować prawo jazdy, stąd obowiązek przeprowadzania badań mamy co 15 lat. Lekarz ma prawo zdecydować, że badania powinniśmy w konkretnym przypadku powtórzyć wcześniej, czyli może wydać taką dyspozycję, jeśli widzi, że stan zdrowia w jakiś sposób jest niepokojący i ktoś ma poważną chorobę, która może powodować pogorszenie stanu zdrowia. Wtedy może zadysponować, że kolejne badania trzeba powtórzyć za 5 lat. To nie wiek powinien być kryterium, tylko stan zdrowia - dodaje Anna Zielińska.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Anna Zielińska (Instytut Transportu Samochodowego)
Data emisji: 13.12.2023
Godzina emisji: 9.00-12.00
DS
Czy kierowca, który ukończył 65 lat, może prowadzić samochód? Ekspert: powinien decydować stan zdrowia - Jedynka - polskieradio.pl